De voetbalweek van S&S: Oranje Leeuwinnen op cover UEFA Direct

29 augustus 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Oranje Leeuwinnen op cover UEFA Direct
Het Nederlands Vrouwenelftal staat juichend op de cover van UEFA Direct, het online maandblad van de Europese voetbalbond.

In zijn voorwoord noemt voorzitter Aleksander Ceferin Euro 2017 een historisch toernooi, waarna Shanice van de Sanden de blikvanger is bij het openingsverhaal. Het toernooi brak diverse records, aldus de UEFA, zoals het toeschouwersaantal van tweehonderdveertigduizend, gemiddeld 7.742 per wedstrijd. Het geschatte aantal televisiekijkers in Europa ligt rond de honderdzestig miljoen, terwijl de UEFA vier miljoen bezoekers had op de toernooisite en de speciale app. 

Bron: uefa.com

Arsenal FC als eerste club energieneutraal

Begin augustus sloot Arsenal FC een overeenkomst met energieleverancier Octopus Energy, waarmee de club haar stroom niet langer uit fossiele bronnen krijgt. De schakeling van diverse zonnecollectorvelden van Octopus levert voldoende duurzame stroom om het Emirates Stadium van het net te koppelen. Volgens de directeur van het jonge bedrijf is de opwekkingstechnologie van zonneŽnergie tegenwoordig zo efficiŽnt, dat hij zijn klanten een gunstiger prijs kan bieden dan met fossiele brandstoffen.
Bij de bouw van het Emirates Stadium ruim tien jaar geleden zijn al diverse duurzame maatregelen getroffen, zoals de installatie van LED-verlichting. De club probeert haar afval te minimaliseren via het recyclen van plastic en glas op wedstrijddagen. Wellicht onder invloed van de inspanningen van de club investeerde middenvelder Mathieu Flamini in de oprichting van een bedrijf in de biomassatechnology. Samen met een zakenpartner produceert de Fransman levulinezuur, een groen alternatief voor olie in biobrandstoffen, cosmetica, plastic en conserveringsmiddelen. GF Biochemicals heeft ook een vestiging op de Chemelot Campus in Geleen. De 33-jarige Flamini sloot deze zomer zijn carriere af na een weinig succesvol seizoen bij Crystal Palace. 

Bron: edie.net

Shirtsponsoring steeds minder belangrijk in Premier League

Ruim driehonderd miljoen euro ontvangen de twintig clubs in de Premier League van hun shirtsponsors, wat een toename van dertig procent is vergeleken met vorig seizoen en een verdriedubbeling sinds 2010. De exploderende uitzendrechten leveren deze periode jaarlijks het tienvoudige op. Gemiddeld ontvangt een club op het hoogste niveau in Engeland veertien miljoen pond van de shirtsponsor en bijna honderdtwintig miljoen van zenders. 
Topper blijft Manchester United, dat aan het vierde jaar begint met sponsor Chevrolet voor zevenenveertig miljoen pond per seizoen. Chelsea volgt met veertig miljoen. Daarachter sloten Manchester City (Etihad) en de Spurs (AIA-Chinese verzekeraar) goede deals, maar verder lopen negen van de twintig clubs met een wedkantoor op de borst. West Bromwich Albion is de uitzondering door een deal met een Chinese bouwer van milieuvriendelijke dorpen. 
Vanaf dit seizoen mogen de clubs, net als in de Bundesliga, hun schouders verkopen, maar dat heeft tot nu toe alleen Manchester City tien miljoen pond opgeleverd. De bedragen bij de andere clubs lijken onder het miljoen te blijven.


Driekwart voetbalfans wil betalen voor livewedstrijden, maar niet teveel

Slechts zes procent van de Duitse voetballiefhebbers ziet de wedstrijden het liefst op zijn laptop of tablet, terwijl driekwart een voorkeur heeft voor de televisie. Veertig procent van de ondervraagden wil best voor Bundesligaduels betalen, maar daarvan denkt de helft aan een bedrag van vijf tot negen euro per maand. Slechts veertien procent wil meer dan twintig euro betalen. 
Voor negen euro kun je in Engeland niet meer dan een 24-uurs pas kopen bij Sky Sports, terwijl de sportfan voor een maand bijna veertig euro neertelt. Dat is het dubbele van wat alleen de hele fanatieke Duitse voetbalkijker zou willen uitgeven. Eurosport HD+ biedt de Bundesliga aan voor vijf euro per maand, maar geeft maar een deel van het wedstrijdprogramma live door. Fox Sports Eredivisie biedt wel alle duels in onze competitie voor een aanvaardbare 7,50 euro. 


Wedstrijd van de Week: Jong PSV - Jong Ajax (vrijdag 1 september, 20.00u)

Donderdag speelt het Nederlands Elftal in Parijs tegen Frankrijk, waarna de Jupiler League het een weekend van de Eredivisie overneemt. Tijdens interlandperiodes heeft de competitieleider de beloftenteams tegenover elkaar gezet met komende vrijdag de mini-topper PSV-Ajax op de Herdgang.
In een interview met Sport & Strategie deze zomer spreekt Marc Boele, algemeen directeur van de Jupiler League, over de deelname van deze elftallen. 
Hij kent de kritiek van supporters van andere clubs over hun wisselende sterkte. "We willen graag dat de beloftenteams in onze divisie zoveel mogelijk met een vaste selectie spelen. De doelstellingen van de beloftes in de voetbalpiramide is de versnelde ontwikkeling van talent en de verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse voetbal. Enerzijds is daar weerstand tegen, vanwege de invulling met het willekeurig meedoen van herstellende selectiespelers of jonge talenten uit Slowakije, Rusland of Polen. 
Daar hebben we als League niets aan en de  supporters balen daarvan. Dat is niet de initiŽle insteek van de topclubs. Anderzijds zijn we als competitie trots dat we hebben kunnen bijdragen aan het succes van Ajax in de Europa League. Frenkie de Jong (31 duels met Jong Ajax afgelopen seizoen), Abdelhak Nouri (26 duels), Justin Kluivert (8 duels), Donny van der Beek (16 duels) en Mathijs de Ligt (17 duels) zijn ook een beetje van ons! Ik durf te stellen dat Ajax dit jaar niet in de finale was gekomen als de beloften niet in de Jupiler League hadden gespeeld. Onze doelstelling als competitie is uiteraard niet om Ajax te helpen, maar het geeft wel aan dat we een essentiŽle schakel zijn tussen de top van het amateurvoetbal en de top van het betaald voetbal. In onze divisie krijgen spelers ruimte om zich te ontwikkelen. Het is wat minder hard dan in de top en de aandacht in de media blijft binnen proporties."

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    20 september 2017
    Van inactief naar veel extra beweegminuten dankzij breedtesportevenementen
    Pijl
    Breedtesportevenementen kunnen een rol spelen in het in beweging krijgen van mensen, maar ...
    20 september 2017 // Wetenschap
    19 september 2017
    MOOFIE: interactieve beweegstok een van de winnaars van VWS-competitie
    Pijl
    Een simpel en vooral niet te duur apparaat waarmee ouderen en mensen met een beperking ges...
    19 september 2017 // Ondernemerschap
    19 september 2017
    De voetbalweek van S&S: Manchester United populairste club in China
    Pijl
    Volgens onderzoek van Mailman, het marketingplatform voor sport in China, was Manchester U...
    19 september 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Arko Sports Media Arko Sports Media zoekt Junior Event Professional
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Gelderse Sport Federatie, Atletiekunie en...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Tonny Pijnappels wint SPECO-award voor scriptie over identiteit van N.E.C.
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...