De voetbalweek van S&S: Mats Hummels doet mee aan Common Goal

22 augustus 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Mats Hummels doet mee aan Common Goal
Terwijl de transfersommen, en ongetwijfeld ook het salaris van de verhuizende spelers, deze zomer exploderen, komen twee internationale sterren met een bijzonder initiatief. Juan Mata (Manchester United) was begin deze maand de eerste, gevolg door Mats Hummels (Bayern München), die zich aansloten bij de organisatie Common Goal.

Beide spelers dragen vanaf dit seizoen één procent van hun salaris af voor het goede doel. Zij storten hun bijdrage in het fonds van de organisatie Streetfootballworld uit Berlijn, dat voetbal als middel hanteert om sociale doelen in de hele wereld te ondersteunen.
Juan Mata bezocht deze zomer Mumbai in India om het project rond een voetbalteam van transgenders te bekijken. De Spaanse middenvelder stelt zich als eerste doel om een elftal samen te stellen van contributanten uit het Europese topvoetbal. Uiteindelijk hoopt Common Goal om één procent van de omzet in de voetbalindustrie op te brengen voor sociale doelen. Uitgaande van een conservatieve schatting van dertig miljard dollar per jaar zou dat driehonderd miljoen dollar opleveren. 


Valse start voor VAR in Bundesliga

Een belangrijke reden voor de invoering van de videoreferee (VAR) is, volgens Mike van der Roest (KNVB), om de kritiek op de scheidsrechters na een wedstrijddag te verminderen. Deze week gebruikten zowel de Bundesliga en de Serie A de VAR bij alle duels, maar de discussies lijken alleen maar toegenomen. In Italië ontstond commotie, omdat een scheidsrechter voor buitenspel had gefloten voordat de actie was afgemaakt. Daarmee verviel het recht op een VAR-uitspraak. Net als in Italië verschoven in Duitsland de analyses naar het niet inzetten van de VAR op momenten dat dit, volgens de deskundigen, wel had gemoeten. Daarnaast had het systeem in de Bundesliga diverse kinderziektes, waardoor drie duels zonder VAR moesten beginnen. Ook bleek de hulplijn om buitenspel aan te geven niet te werken. Deze week moet fabrikant Hawkeye bij de Deutsche Fussball Liga op het matje komen.


Het belang van social media voor clubs en sponsors

Marktonderzoeker Nielsen liet haar sportafdeling research doen naar de groeiende invloed van social media bij clubs. Als voorbeeld noemt het rapport de Clasico in Nou Camp van december 2016, die bijna veertig miljoen euro aan attentiewaarde voor de sponsors opleverde. Sociale media zouden verantwoordelijk zijn voor twaalf procent van dit totaal en liefst veertig procent voor het bezoekende Real Madrid. 
Veel critici zien de hoge televisiegelden als de oorzaak van de inkomensverschillen in het Europese voetbal, maar intussen weten de Europese clubs heel knap hoe zij de exposure van hun sponsors kunnen verveelvoudigen en zo hun eigen waarde als reclamemiddel kunnen versterken. Volgens Nielsen Sports is Facebook daarbij een belangrijke factor, maar Instagram komt snel opzetten. Manchester United krijgt vijf keer zo veel reacties van fans op de beelden op Instagram dan op haar Facebookaccount. Verder berekent de marktonderzoeker dat gecommercialiseerde inhoud op internet liefst dertien procent van de waarde van de topclubs opleveren. Diverse competities hebben dit seizoen de schoudersponsor geïntroduceerd, die weer extra inkomsten opleveren. Tenslotte blijkt bij een inventarisatie dat sportkleding, automerken, vliegtuigmaatschappijen en verzekeraars de grootste sponsors zijn in de Europese top. 


Champions League verovert VS

Naast Discovery Channel, ESPN en Amazon stort ook Turner Broadcasting zich vanuit de Verenigde Staten op Europese sportrechten. Begin dit jaar nam de CNN-eigenaar voor ruim twintig miljoen dollar per jaar het contract van Fox Sports voor de Champions League over. Nu blijkt dat de zender maar éénvijfde van de duels op televisie uitzendt, maar de rest via een Netflix-achtige omgeving te bekijken is. Op diezelfde manier vertoont NBC Sports alle wedstrijden van de Premier League. 
Turner denkt aan een abonnementsservice voor deze extra duels. ESPN heeft dezelfde plannen voor een aantal andere sporten, waarvoor zij de rechten heeft aangekocht. NBC vraagt vijftig dollar voor toegang tot honderddertig Premiershipwedstrijden, die niet langer via de kabel te bekijken zijn. Amerikaanse sportfans kunnen binnenkort vrijwel alles live volgen op hun laptops of andere schermen. Overigens zien deze bedrijven dit nog als een experiment om te kijken of de consument bereid is extra te betalen voor wedstrijden met minder grote namen. Al meent een deskundige: ”Dit is de Champions League. Alle duels zijn top.”


Wedstrijd van de Week: Brentford FC - Queens Park Rangers (dinsdag 22 augustus, Carabao Cup)

In de navolging van de succesvolle entree van energiedrank Red Bull in een groot aantal sporten besloot afgelopen jaar de Thaise concurrent Carabao tot naamsponsoring van de League Cup. De minst aansprekende cupcompetitie in Engeland staat plotseling weer volop in de belangstelling, maar niet vanwege sportieve redenen. De tv-uitzending van de loting voor de eerste ronde in Bangkok begon zonder geluid, daarna trokken oud-speler Emmanuel Petit en Carabao-directeur Setthasit tweemaal Charlton Athletic en lootten de beide ongeplaatste clubs AFC Wimbledon en Swindon Town tegen elkaar. De internetstreams hadden bovendien last van storingen.
Tijdens de loting voor de tweede ronde, ditmaal in de studio van Sky Sports in Engeland, ontstond verwarring rond de lokatie van de wedstrijden. Fans van Brentford FC lazen op de twitteraccount, dat hun club thuis speelde tegen QPR maar het kon ook uit zijn. ”We’re not quite sure!”. Deze week is deze lokale derby toch op haar eigen Griffin Park. Donderdag volgt de loting voor de derde ronde. De organiserende Football League koos als locatie voor Bejing om, samen met sponsor Carabao, nieuwe markten en een nieuw publiek te vinden, aldus het persbericht. Het tijdstip: kwart over elf Chinese tijd en dat is om kwart over vier ’s nachts in Engeland. De Britse kranten vragen zich al af wie om die tijd de wekker zet om dan de twitterfeed te volgen.

Foto: Twitter

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    20 september 2017
    Van inactief naar veel extra beweegminuten dankzij breedtesportevenementen
    Pijl
    Breedtesportevenementen kunnen een rol spelen in het in beweging krijgen van mensen, maar ...
    20 september 2017 // Wetenschap
    19 september 2017
    MOOFIE: interactieve beweegstok een van de winnaars van VWS-competitie
    Pijl
    Een simpel en vooral niet te duur apparaat waarmee ouderen en mensen met een beperking ges...
    19 september 2017 // Ondernemerschap
    19 september 2017
    De voetbalweek van S&S: Manchester United populairste club in China
    Pijl
    Volgens onderzoek van Mailman, het marketingplatform voor sport in China, was Manchester U...
    19 september 2017 // Voetbal

    Partnernieuws

    Arko Sports Media Arko Sports Media zoekt Junior Event Professional
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Gelderse Sport Federatie, Atletiekunie en...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Tonny Pijnappels wint SPECO-award voor scriptie over identiteit van N.E.C.
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...