De internationale sportweek van S&S: Hamburger verdwijnt uit olympisch dorp

29 juni 2017 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
De internationale sportweek van S&S: Hamburger verdwijnt uit olympisch dorp
De oudste olympische sponsor na Coca-Cola (1928) en Omega (1932) ontbreekt op de Spelen in Tokyo. Voor het eerst in veertig jaar staat voor de atleten geen fastfood meer op het menu in het olympisch dorp. Door de toenemende nadruk op een gezonde voeding dreigde McDonald’s tot het lelijke eendje onder de olympische partners uit te groeien.

De calorierijke boodschap van McDonald’s past nauwelijks nog in de sportbeleving van het huidige tijdperk. Het bedrijf verbrak daarom zijn contract in overleg met het IOC. Intel neemt de plaats direct over. Het technologiebedrijf is voor de olympische beweging een veel logischer partner met zijn data-analyse, HD-toepassingen en VR-ervaring. Intel zal veel makkelijker duidelijk kunnen maken waarom het betrokken is bij de Spelen dan McDonald’s. Wanneer een bedrijf de Spelen tegenwoordig wil aangrijpen voor een marketingcampagne, dan zal het meer toegevoegde waarde aan de sport, de toeschouwers of de deelnemende atleten moeten geven dan alleen een logootje van de Spelen op zijn product. Volgens schrijver Tony Connelly is dat laatste weggegooid geld.

Bron: thedrum.com 

Twee clubs winnen duurzaamheidsprijzen Green Sports Alliance

In Sacramento organiseerde deze week de Green Sports Alliance haar jaarlijkse congres met als thema 'Play Greener, Engaging Fans, Athletes & Communities'. Op die bijeenkomst verdienden twee clubs de titel 'Environmental Innovator of the Year 2017': de Sacramento Kings  (basketball) en de LA Kings (ijshockey). 

Het Golden 1 Center Stadion in Sacramento staat al bekend als vooruitstrevend in marketing, maar wil ook toonaangevend zijn in klimaatbescherming. Om te beginnen leveren zonnecollectoren alle benodigde energie aan de arena, terwijl de airconditioning dankzij de speciale architectuur gebruik maakt van de verkoelende wind in deze regio. De horeca krijgt haar ingrediënten vrijwel geheel van leveranciers binnen een straal van 180 kilometer. Wat overblijft, gaat naar de lokale voedselbanken, terwijl het stadion via een afvalrecyclingprogramma na een evenement vrijwel geen verpakkingsmateriaal hoeft weg te gooien. De Sacramento Kings kregen vorig jaar al een internationaal erkend keurmerk voor duurzame gebouwen en organisaties, LEED Platinum.

IJshockeyploeg LA Kings lanceerde het project LA Kings Green om de supporters in het eigen STAPLES Center attent te maken op hun milieuverantwoordelijkheden. Daarnaast vraagt ze geld van haar sponsors, hulp van de fanclubs en roept de deskundigheid in van non-profitorganisaties om aan een duurzame sportclub te werken. Daarvoor gaat de club ook actief naar buiten. Veel medewerkers gingen in de vrije uren stranden schoonmaken, zonnepanelen installeren of moestuintjes bij scholen verzorgen. Met deze wandelende voorbeelden wil de club haar achttienduizend vaste bezoekers, en haar bereik van twee miljoen fans in de regio, inspireren om zich in te zetten voor een groenere omgeving.

Achtkamp moet de meerkamp redden in de atletiek

Het is nauwelijks nog voor te stellen, maar pas twee jaar geleden koos Daphne Schippers definitief voor de sprint en liet ze haar geliefde zevenkamp varen. Was de keus anders geweest, dan had ze wellicht goud gepakt in Rio. En zou ze nu waarschijnlijk geen honderdvijfentwintigduizend volgers op Twitter hebben en anoniem door Utrecht kunnen lopen. De meerkamp heet het koningsnummer van de atletiek, maar is door haar breedvoerige uitvoering een kijksport voor liefhebbers en kenners en niet voor het grote publiek.
Tweevoudig olympisch tienkampwinnaar Ashton Eaton vroeg zich op zijn afscheidspersconferentie af hoe de discipline aan attractiviteit kan winnen. De voorzitter van de Duitse tienkampbond stelt nu voor om over te gaan op een achtkamp bij zowel de mannen als de vrouwen. Daarbij komt ook de druk van het IOC tot gelijkschakeling van de geslachten. De achtkamp lijkt dan een redelijk alternatief, waarbij de FAZ denkt aan twee afzonderlijke wedstrijddagen in het olympisch Stadion om de multifunctionele atleten extra in de belangstelling te brengen. 

Bron: faz.net

Evenement van de Week: Start Tour de France (zaterdag 1 juli)

De Tour de France van start tot finish in beeld, dat belooft Eurosport deze week. De sportzender heeft flink ingezet op de wielersport om uit te groeien tot 'Home of Cycling'. In het voorjaar had zij de exclusieve rechten op de Giro in Nederland en België. De miljoen kijkers naar de spectaculaire ontknoping leverde Eurosport een kijkcijferrecord sinds haar komst naar Nederland. Wat de dochteronderneming van Discovery Communications voor de uitzendrechten betaalde is niet bekend.
Daam van Reeth, professor in Leuven, volgt de wielerkijkcijfers, die van belang zijn bij de waardering van uitzendrechten. Hij meent dat de telling van de wielerkoersen lastig blijft. In 2014 claimde Eurosport bijvoorbeeld een aantal van vijftig miljoen Tourkijkers. Van Reeth vreest, dat hijzelf als kijker iedere etappe opnieuw is meegeteld, terwijl de rekenmethode niet alle landen hetzelfde is. 
Daarnaast is het aandeel ('share') van wielrennen in kijkcijferbegrippen vaak uitzonderlijk hoog. Dat enigszins vertekende beeld komt, volgens Van Reeth, omdat concurrentie op het uitzendtijdstip meestal ontbreekt. Het maakt de vaststelling van de werkelijke waarde van uitzendrechten of sportsponsoring lastig. Van Reeth belooft de gepubliceerde kijkcijfers van de Touretappes op de diverse zenders de komende drie weken dagelijks op Twitter te plaatsen via @vrdaam. Later zal hij ongetwijfeld een analyse van deze data publiceren.


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Gerelateerde berichten

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Laatste nieuws

    23 november 2017
    De internationale sportweek van S&S: Gezonde voeding centraal op Spotlight Night
    Pijl
    De Sacramento Kings zijn het basketballseizoen niet goed begonnen als hekkensluiter van de...
    23 november 2017 // Buitenland
    22 november 2017
    De voetbalweek van S&S: voetbalbestuurder bedreigt getuige in de rechtszaal
    Pijl
    Afgelopen week begon in New York de strafzaak rond wereldwijde corruptie bij de internatio...
    22 november 2017 // Voetbal
    21 november 2017
    Wat gaat de verruiming van de btw-vrijstelling betekenen voor de sport?
    Pijl
    Begin deze maand werd bekend dat het kabinet het Sportbesluit gaat aanpassen. De btw-vrijs...
    21 november 2017 // Overheid

    Partnernieuws

    Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
    Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNGU, Jeugdsportfonds en Rugby Nederland
    Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
    ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
    Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
    NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
    Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
    Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
    TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
    Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
    Improve Your Business English Steenkolengels, no more!