UEFA kijkt terug op vijf jaar sociale verantwoordelijkheid

15 mei 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
UEFA kijkt terug op vijf jaar sociale verantwoordelijkheid


De vijfde uitgave van het UEFA Football and Social Responsibility Report is niet alleen een jaarverslag, maar de internationale voetbalbond kijkt ook terug op de eerste vijf jaar van het project met een cijfermatige onderbouwing van de resultaten. 

Onderwerpen varieëren van diversiteit en toegankelijkheid tot duurzaamheid, gezondheid, solidariteit en de invloed van supporters. De UEFA budgetteerde vorig seizoen ruim vierenhalf miljoen euro voor sociale verantwoordelijkheidsactiviteiten. 
Afgelopen jaar begon een nieuwe vijfjarige cyclus met nieuwe plannen waaronder de toevoeging van de mensenrechten aan het biedproces bij toernooien. Ook wil de UEFA alle supportersbewegingen tijdens Euro 2020 compenseren met investeringen in klimaatverbeteringen.

Bron: UEFA

Van Marwijk gezwicht voor sponsor?

Afgelopen najaar schoot Tim Cahill Australië met twee treffers tegen Syrië naar het WK. Sindsdien vervulde de 38-jarige veteraan slechts tien invalbeurten voor Millwall in de Championship waarin hij niet eenmaal scoorde. Toch selecteerde bondscoach Bert van Marwijk hem in zijn voorlopige WK-selectie vanwege zijn ervaring en kwaliteit als doelpuntenmaker op moeilijke momenten. Cahill hoopt zijn vierde eindtoernooi te spelen.
Deze keuze lijkt acceptabel, maar gaat wel ten koste van de jonge Jamie Maclaren, die dit voorjaar als huurling bij Hibernian in Schotland acht doelpunten maakte, waarvan drie in de topper tegen Glasgow Rangers afgelopen zondag. Van Marwijk had zijn selectie met Cahill nog maar net gepresenteerd of sponsor Caltex onthulde haar WK-campagne rond de 'Socceroos'. Zij doopte de naam van vijf tankstations om tot 'Cahilltex' met het gezicht van de 38-jarige international op de billboards en op de pomp.  David Gallop, directeur van de Australische voetbalbond, ontkende bij de onthulling van de campagne in alle toonaarden dat de sponsor of de bond enige invloed had gehad op de selectie van Van Marwijk. 


Nog meer geld voor de topploegen

Onlangs noemde de Amerikaanse voetbalwetenschapper Stefan Szymanski de UEFA als één van de schuldigen aan de financiële krachtenverschillen in het Europese topvoetbal. Voorzitter Aleksander Ceferin leidt, volgens Guardian-collumnist David Conn, een onderzoek om de spanning terug te brengen, maar tot een andere verdeling van haar prijzengeld lijkt het niet te komen.
De Premier League dreigt zelfs in de andere richting te gaan. Daar zijn de 'Grote Zes' niet langer tevreden over de evenredige verdeling van de inkomsten uit buitenlandse uitzendrechten, die op dit moment tweëentachtig miljoen pond per club bedraagt. Daarmee zou de kloof met de overige veertien, die veel minder bonusbedragen innen en zelden tot nooit van de UEFA-inkomsten profiteren, verder groeien. 
Intussen neemt de waarde van het Premiershipticket toe, omdat de televisieinkomsten van drie lagere divisies een fractie zijn van de grote broer. Ter vermijding van een direct faillissement bij degradatie uit de hoogste divisie krijgen clubs parachutebetalingen, maar dat leidt, volgens onderzoekers, tot een toename van oneerlijke concurrentie in de Championship. Verdeel deze betaling over alle clubs of laat het achterwege, vinden zij. 
Daarbij constateren zij dat de macht ligt bij de topclubs, die zelf geen interesse hebben in eerlijke competitie. Daarmee ligt de ontwikkeling naar een aantal grote superclubs in Europa in een gemonopoliseerde markt op de loer.


Opvallend weinig succeszoekende supporters in Premiership

De gigantische televisierechtendeal met de Premiership leidt tot gigantische transfersommen en salarissen, maar maakt ook geld vrij voor haar sociale verantwoordelijkheid, zoals in deze columns al regelmatig is beschreven. Daarnaast  is het een interessante bodem voor consumentenonderzoek, zo blijkt uit een rapport van sponsor Barclays. Dat sprak meer dan vierduizend fans, oud-spelers, wetenschappers en journalisten over de invloed van de fanatieke Twaalfde Man op de tribune. 
De meesten zien deze invloed als positief, maar doelman Shea Given onderkent dat bij sommige spelers bij Newcastle United de druk van het thuispubliek leidt tot faalangst en het vermijden van balcontacten, vergelijkbaar met de 'Kuipvrees' van sommige Feyenoord-aankopen. De reden van het supportersschap is in bijna de helft van de gevallen de nabijheid van het stadion, terwijl een derde familieredenen opgeeft. Slechts zeven procent kiest voor een ploeg met veel succes. Vrijwel geen enkele fan denkt aan de overstap naar een ander team. Spelen met inzet en met het hart vinden de meeste supporters belangrijker dan de drie punten of een goede wedstrijd spelen.

Bron: Barclays

Wedstrijd van de Week: VFL Wolfsburg - Holstein Kiel (Bundesliga play-off, donderdag 17 mei)

Met 1. FC Köln en Hamburger SV dreigt met VFL Wolfsburg nog een derde voormalig titelhouder te degraderen uit de Bundesliga. Daarvoor komen enkele grote clubs terug in 1. FC Nürnberg en Fortuna Düsseldorf, maar mogelijk ook Holstein Kiel, dat voor het eerst in haar geschiedenis dit jaar in de Zweite Liga speelde. 
Deskundigen zien de aantrekkelijkheid van de Duitse competitie langzaam afnemen, ook doordat Bayern München de spanning om de titel al vijf jaar lang heeft geneutraliseerd. Het afwachtende voetbal van de andere clubs blijkt weinig attractief. "Veel wedstrijden op televisie zet ik uit", gaf Armin Veh, de Kölner directeur, toe. De gemiddelde toeschouwersaantallen namen dit jaar toe doordat grote stadions in Hannover en Stuttgart die in Ingolstadt en Darmstadt vervingen. De trend is echter negatief met veel lege plaatsen van seizoenkaarthouders, die niet op komen dagen.  De sterren verdwijnen van het Bundesligaveld, constateert de FAZ. In Europa moet Duitsland de komende jaren vechten om haar vier tickets in de Champions League te behouden. Voor de coëfficiënt zijn de prestaties van Bayern München cruciaal. 

Bron: FAZ.net




Meer over (tags): Voetbal, UEFA
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

25 mei 2018
UEFA stelt in toekomst hogere eisen aan organisator Champions League-finale
Pijl
Dit is het laatste jaar dat de UEFA de locatie voor de Europese finales onderhands heeft u...
25 mei 2018 // Voetbal
24 mei 2018
Thialf voor Winterspelen afhankelijk van referenda in Zwitserland
Pijl
Bij een opiniepeiling in het kanton Valais sprak een meerderheid van de deelnemers zich de...
24 mei 2018 // Buitenland
22 mei 2018
FIFA verloot twee WK-finalekaartjes voor klimaatcompensatie
Pijl
Volgens berekeningen leidt het WK in Rusland tot meer dan twee miljoen ton CO2-uitstoot. D...
22 mei 2018 // Voetbal

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Step up your English game