MSV Duisburg transformeert blunder tot benefiettreffer

6 maart 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
MSV Duisburg transformeert blunder tot benefiettreffer
Mark Flekken
Alsof een doelpunt met een hakbal al niet bijzonder genoeg is. In augustus 2016 scoorde de Nederlandse doelman Mark Flekken in het uitduel bij FC Paderborn de gelijkmaker in de derde minuut van de blessuretijd. Door het ontbreken van tv-cameraís bij dit duel in de Dritte Liga bleef deze sensatie vrij onbekend. Ruim een jaar later kent iedereen de oud-speler van Roda JC.

Vorige week stopte Flekken, intussen gepromoveerd met MSV, eerst een strafschop om daarna een curieuze tegentreffer van Ingolstadt te incasseren, die nu wel de hele wereld overging. Flekken stond na de vermeende 2-0 met de rug naar het speelveld aan zijn drinkbus te lurken. Hij miste het afkeuren van deze treffer door de herrie in het stadion en de daaropvolgende uitval van de bezoekers, die daardoor op gelijke hoogte kwamen. 
MSV won alsnog met 2-1 om na het duel de onvermijdelijke mediastorm positief te gebruiken. De club veilt de Sinalco-drinkbeker, 'Flekkis Flasche',  waarbij de opbrengst ten goede komt aan de Zebra Kids, een fonds voor sociaal beperkte kinderen. Afgelopen zondag won een bedrijf uit Duisburg de veiling met een bedrag van zestienhonderd euro, dat Flekken uit eigen zak aanvulde tot een mooie tweeduizend. Afgelopen zaterdag was de goal alweer als komisch nummer te zien in de Sportschau, maar de presentator voegde daar de veiling voor het goede doel direct aan toe. 


Aston Villa lanceert eerste geÔntegreerde betaalkaart

Seizoenkaarthouders van Aston Villa kunnen binnenkort met hun pasje niet alleen het stadion binnenkomen, maar ook betalingen doen bij de horeca, de Aston Villa Store en in de toekomst bij aangesloten winkels. Aan het pasje hangt de club een bonussysteem per uitgegeven pond. Daarnaast krijgt de marketingafdeling waardevolle informatie over de uitgaven van de fans. 
"Wanneer de Pride Rewards punten zijn verdiend, kan de kaarthouder deze gebruiken bij speciale aanbiedingen op de Villa app, zoals merchandise, overnachtingen en uitnodigingen op wedstrijddagen", aldus Luke Organ, commercieel medewerker bij de club, die na twee seizoenen in de Championship nog in de strijd verwikkeld is voor een terugkeer naar de Premier League. 

Revolutie in de strijd om vrouwensportrechten

De professionalisering van de vrouwensporten heeft het afgelopen jaar een flinke stap gemaakt. Volgens New York Times was het Amerikaanse damesvoetbalteam trendsetter met haar succesvolle strijd voor een CAO, die vervolgens als voorbeeld diende voor diverse andere sportploegen. De Canadese voetbalvrouwen vroeg advies over de zwangerschapsregeling, waarna speelsters uit de basketballcompetitie meer wilden weten over reisfaciliteiten en trainers. De ijshockeysters informeerden kort voor hun vertrek naar de Olympische Spelen naar een marketing consulting die social media kon opzetten, omdat de bond daarin gefaald had.
Ook buiten de Verenigde Staten komen steeds meer vrouwenteams voor hun belangen op. De Spaanse voetbalvrouwen wilden van hun coach af, terwijl de Braziliaansen protesteerden tegen de komst van een mannelijke trainer. Diverse ploegen dreigden met stakingen om betere arbeidsvoorwaarden te krijgen.Topspeelsters over de hele wereld houden contact en steunen elkaar in deze professionalisering.

Na de Davis Cup bestormt Gerard Piqué de wereld van de game

Na zijn entree in de tenniswereld met investeringsgroep Kosmos vorige week blijkt Gerard Piqué nu ook betrokken bij een nieuw eSportinitiatief. Samen met spellenontwikkelaar Konami, de makers van Pro Evolution Soccer, wil de verdediger een nieuwe competitie organiseren als concurrent van het bestaande FIFA-spel van EA. Zijn werkgever Barcelona is vastgelegd als eerste deelnemer. De club verwacht in esport-toernooien uit te komen tegen andere grote Europese namen. 
Twee games in dezelfde gamemarkt is op dit moment bijzonder, omdat de grote titels een unieke basis hebben. Konami begeeft zich daarom op glad ijs, omdat FIFA een gevestigde naam is met een vast publiek en eigen sponsors. Daarnaast is het aantal organisatoren van grote toernooien beperkt, waarbij deze al jarenlang met FIFA werken. Hoe Konami denkt te groeien in deze monopolistische markt is veel insiders een raadsel. Alleen de naam Barcelona lijkt daarvoor onvoldoende.

Wedstrijd van de Week: Tottenham Hotspur - Juventus (woensdag 7 maart, Champions League)

De Netflixisering van de sport ligt op de lippen van menig sportmediakenner bestorven, maar de rol van het platform blijft voorlopig beperkt tot een horizon van onbegrensde mogelijkheden. Voetbal maakte onlangs zijn debuut op de zender met de eerste helft van een zesdelige documentaireserie over Juventus. Misschien wel tekenend dat het beeldmerk van deze serie op het Netflix-zoekscherm het nieuwe logo van de club is: een schrijnend voorbeeld van de vervreemding in het moderne voetbal.
"Het gaat niet alleen over sport, maar ook om entertainment", aldus Federico Palomba, hoofd marketing van Juventus. Met deze serie op Netflix wil La Juve binnenkomen bij voetbalfans in AziŽ en Noord-Amerika, waar de markt in handen is van Spaanse en Engelse clubs. De Indiase tv-recensent Shougat Dasgupta is niet overtuigd: "First Team: Juventus' is mat, een uitgebreide oefening in pr. Deze docu vertelt de doorsneekijker niet wat de club zo boeiend maakt. Het richt zich op de zeges in het huidige seizoen met slechts marginale hints naar haar grote historie. Spelers zetten koffie of kopen kerstcadeaus met blonde vriendinnetjes." 
Dasgupta noemt de serie gladjes. "En als ze weer winnen, en het voetbal nog sterieler maken, wie interesseert dat nog?" Netflix publiceert geen kijkcijfers, waardoor Juventus slechts het succes uit de verkoop van merchandise moet beoordelen. Mocht de Italiaanse kampioen deze week op Wembley uit de Champions League verdwijnen, dan schakelen vast meer Europese voetballiefhebbers in om te zien hoe de regisseur dat in de tweede helft van de serie in beeld gaat brengen. 

Foto: YouTube

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

23 juni 2018
Nieuwe vacatures in de sport bij Nevobo, Atletiekunie en Badminton Nederland
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
23 juni 2018 // Bonden
22 juni 2018
Nieuwe EU-werkgroep voor duurzaamheid in de sport
Pijl
Nadat de EU eerder een deskundigenwerkgroep instelde voor de aanpak van matchfixing in voe...
22 juni 2018 // Buitenland
20 juni 2018
Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Pijl
Agterberg BV heeft een vacature als Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport. Lees hieronder meer ...
20 juni 2018 // Ondernemerschap

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij Nevobo, Atletiekunie en Badminton Nederlan...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Zo overtuig je bij het onderhandelen in het Engels