Traditieclub trekt nieuwe logo terug na furieuze fanreactie

27 februari 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
Traditieclub trekt nieuwe logo terug na furieuze fanreactie
De fans van Leeds keerden zich tegen de Amerikaans uitziende vuist op de borst
Na uitgebreid onderzoek onder tienduizend betrokkenen presenteerde Leeds United op 24 januari haar nieuwe logo, dat de viering van het honderdjarig bestaan moest inleiden en een enthousiaste blik op de toekomst in de komende eeuw moest visualiseren. Een week na de introductie stond de online petitie voor het terugtrekken van het nieuwe beeldmerk echter op bijna zeventigduizend handtekeningen. Vrijwel de gehele achterban keerde zich tegen de Amerikaans uitziende vuist op de borst.

Een maand later heeft de club besloten om de fans het nieuwe logo te laten kiezen uit de voorstellen die zij van de fans de afgelopen weken kreeg toegestuurd.  Het huidige beeldmerk van Leeds is nog geen twintig jaar oud. In de jaren zeventig introduceerde Paul Trevillion, marketingmedewerker van de club, het revolutionaire Smiley-logo, een balletje met twee kleuren, dat zijn tijd ver vooruit was. Later keerde de rozettevorm weer terug waarna de Yorkshire Rose in het meest recente merk verscheen. 


UEFA kan haar geld niet kwijt

Afgelopen week was sporteconoom professor Stefan Szymanski op de Erasmus Universiteit, waarover meer in de volgende uitgave van Sport & Strategie. Over de ongelijkheid in het Europese topvoetbal door de verdeling van het geld uit de Champions League zei hij: "De UEFA ziet dat waarschijnlijk ook, maar zwijgt daarover omdat ze geen idee heeft hoe ze die enorme inkomsten op een andere manier kan verdelen. Het FFP-systeem leek me daarom een afleidingsmanoeuvre, want uiteindelijk ligt de bond zelf aan de wortel van dit probleem. Volgens mij heeft de UEFA niettemin het beste voor met het Europese voetbal."
Dat blijkt mogelijk uit de verhoging van de bijdrage aan het HatTrick fonds, dat de komende vier jaar 775 miljoen euro uitkeert aan ontwikkelingsprojecten bij nationale bonden, gemiddeld veertien miljoen per land. De website van de UEFA toont een serie aan nieuwe hoofdkantoren en sportcomplexen, waaronder de KNVB Campus, die de afgelopen jaren met financiering door HatTrick zijn verrezen. Sinds drie jaar is daar UEFA GROW aan toegevoegd dat miljoenen investeert in allerlei marketingactiviteiten en andere initiatieven om voetbal op vele manier te laten groeien. In Zürich zitten op dit moment de UEFA-medewerkers blijkbaar reikhalzend uit te kijken naar goede voorstellen om hun geld in te kunnen steken.

Bron: uefa.com

UEFA en EU vinden elkaar in duurzaamheid

Frans Timmermans en Aleksander Ceferin sloten vorige week een overeenkomst waarin de EU en UEFA willen samenwerken op het terrein van eerlijke competitie, goed bestuur, integriteit en duurzaamheid. Beide partijen willen sterkere banden tussen de sport en milieuverbeterende ontwikkelingen zoals in recycling, eco-innovatie en afvalverwerking, vooral bij de grote wedstrijden en toernooien. Zo zou plastic moeten verdwijnen uit de stadions en de aanschaf van schone energie versneld. 
Samen willen ze tijdens het komend EK de nadruk leggen op duurzame initiatieven in de twaalf gaststeden. Vanwege het zestigjarig bestaan van de UEFA is het toernooi verspreid over heel Europa. Een sympathiek idee, dat zoveel mogelijk gebruik maakt van bestaande infrastructuur, maar de deelnemers en bezoekers intussen het hele continent rondstuurt. Mogelijk gaan EU en UEFA nu op een zoek naar duurzame transportoplossing.


Zomeravondvoetbal met serieus doel komende zomer

Deze week maakte de UEFA ook nog de toegangsregels voor de komende Europese seizoenen bekend, die hebben geleid tot het verlies van de verzekerde plaats in de groepsfase voor onze Eredivisiekampioen. Met Nederland als nummer dertien op de UEFA Country Ranking voor seizoen 2018-19 komt onze titelhouder op papier al op 7/8 augustus in actie in de derde voorronde en de nummer twee in de eindstand zelfs op 24/25 juli. Zij strijden om slechts één van de zes toegangsplaatsen in de Champions League, omdat de vier grootste competities met ieder vier deelnemers vanaf komend jaar al minimaal de helft van de groepsfase in beslag nemen. 
Daarnaast krijgt ook de Champions League-winnaar rechtstreeks toegang tot de eerste ronde en precies daarvan zou de Eredivisie kunnen profiteren. De kans is groot dat die winnaar dat recht al in de eigen competitie heeft verdiend. Dan verschuift het ticket niet naar de best geplaatste in eigen land, maar gaat dit naar de Tsjechische kampioen, nummer elf in de UEFA-ranking. De kampioen van Nederland schuift dan een plaats op en hoeft enkel de laatste kwalificatieronde eind augustus te overleven. 
Volgend seizoen dient de winnaar van de KNVB-beker begin augustus aan te treden in de voorrondes voor de Europa League, terwijl de nummers drie en vier in de Eredivisie, net als de nummer twee, eind juli moeten beginnen aan een serie van zes duels. 

Bron: uefa.com

Evenement van de Week: Jaarvergadering IFAB (zaterdag 3 maart, Zürich)

Komende zaterdag neemt IFAB, de internationale spelregelcommissie, een besluit over de definitieve toelating van de Video Assistant Referee. FIFA-voorzitter Gianni Infantino nam alvast een voorschot op de uitkomst door te verklaren dat het systeem klaar is voor gebruik op het WK van komende zomer. "Uit onderzoek in bijna duizend wedstrijden blijkt dat de juistheid van de scheidsrechterlijke beslissingen dankzij de VAR is toegenomen van 93 naar 99 procent. Als we iets kunnen invoeren om te voorkomen dat de wereldbeker door een arbitrale fout in verkeerde handen komt, dan moeten we dat niet laten."
De UEFA is nog niet zo overtuigd. "We gaan de VAR niet in de Champions League gebruiken komend seizoen", reageerde voorzitter Aleksander Ceferin maandag op een persconferentie. "Ik zie nog te veel verwarring. We kunnen nu niet meer terug in het proces, maar eerst moeten we de scheidsrechters nog beter instrueren en het publiek beter voorlichten. Supporters zien de VAR voortdurend op het scherm, maar niemand weet goed hoe het werkt. Ik vind het een prima project, maar we moeten niet overhaast te werk gaan." 


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Feiten en achtergronden


Laatste nieuws

23 juni 2018
Nieuwe vacatures in de sport bij Nevobo, Atletiekunie en Badminton Nederland
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
23 juni 2018 // Bonden
22 juni 2018
Nieuwe EU-werkgroep voor duurzaamheid in de sport
Pijl
Nadat de EU eerder een deskundigenwerkgroep instelde voor de aanpak van matchfixing in voe...
22 juni 2018 // Buitenland
20 juni 2018
Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Pijl
Agterberg BV heeft een vacature als Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport. Lees hieronder meer ...
20 juni 2018 // Ondernemerschap

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij Nevobo, Atletiekunie en Badminton Nederlan...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Zo overtuig je bij het onderhandelen in het Engels