Beckham helpt Miami aan nieuwe voetbalclub

6 februari 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
Beckham helpt Miami aan nieuwe voetbalclub
Bij zijn komst naar Los Angeles Galaxy in 2007 kreeg David Beckham niet alleen een vorstelijk salaris, maar ook een optie op de aankoop van een franchiseplek in de Major League Soccer voor 25 miljoen dollar na zijn afscheid. Het kostte hem vier jaar om voldoende financiers te vinden, maar aan het eind van januari maakte de MLS bekend dat zij in 2020 ruimte wil maken voor Miami in de competitie. De normale prijs voor een ticket in de Amerikaanse topleague schommelt rond de 150 miljoen. 

De club heeft op dit moment nog geen naam, geen stadion, geen spelers of staf, maar al wel een supportersclub. Waarschijnlijk gaat de club in een nieuwe complex in Overtown spelen, maar daar zal de stad Miami niet aan bijdragen. Dat likt nog zijn wonden van het honkbalstadion van de Marlins, waarvoor de belastingbetalers uiteindelijk meer dan twee miljard moesten ophoesten vanwege ongelukkige afspraken met de teameigenaar.
Miami heeft overigens ook de kampioen van de NASL in huis, maar Miami FC, mede-eigendom van Paolo Maldini, heeft vanuit deze 'tweede divisie' geen automatisch recht om te promoveren. Over dit onrecht loopt nog altijd een zaak van de club bij het CAS, waarmee zij de toegang tot NLS hoopt af te dwingen. Als Miami FC, geholpen door marketingbureau MP & Silva, dat wint, vervliegt de waarde van alle MLS-clubs direct. Niemand wil in de VS in een lagere divisie spelen.


Dure stoeltjes in het Krestovsky Stadion 

Met 81.978 toeschouwers vorige week woensdag komt Tottenham Hotspur - Manchester United boven aan de lijst van de best bezochte duels in de Premier League. Tot dit seizoen, waarin de Spurs White Hart Lane verbouwen, was het Wembley Stadion geen locatie voor competitieduels, vandaar dit record. Vijf jaar geleden berekende KPMG dat ieder stoeltje in het Engelse nationale stadion ruim tienduizend euro had gekost. De bouw van dat stadion gierde in het begin van deze eeuw uit de hand met een uiteindelijke kostprijs van bijna een miljard pond.
Uit een nieuw onderzoek van Football Benchmark naar de bouwkosten van nieuwe stadions sinds 2012 blijkt dat het Krestovsky Stadium in St.Petersburg de voormalige Twin Towers in Londen nog overtroeft. Mede door de eisen van de FIFA en de ideeën van architect Kisho Kurosawa om een ruimteschip neer te zetten op het Krestovsky Eiland berekent KPMG dat het WK-stadion gemiddeld 12.517 euro per zitplaats heeft gekost. Daarmee is het gebouw bijna twee keer zo duur als het Fisht Olympisch Stadion in Sochi, dat door een kleinere capaciteit op 11.315 euro uitkomt. Het recent geopende Wanda Metropolitano van Atletico Madrid komt in deze ranglijst op de tiende plaats, terwijl de Turkse architecten in de aanloop naar de kandidatuur voor het EK 2024 de rij sluiten met vijf stadions. Deze lowbudget-projecten geven een trend aan van goedkope en functionele complexen met meer realiteitszin voor de huidige sportinfrastructuur, meent Football Benchmark.


WK-finale in gecertificeerd duurzaam stadion

Tegenover de kosten in Sint-Petersburg staat de duurzaamheid bij de WK-finale in Moskou. De onafhankelijke internationale keuringsinstantie BREEAM heeft het Luzhniki Stadion gecertificeerd volgens de groene duurzaamheidsstandaard, volgens de eisen van de FIFA. Energiebesparing via LED-verlichting, moderne verwarmingssystemen en airconditioning, terwijl de gereguleerde opvang van regenwater honderdduizenden liters kan besparen tijdens het toernooi. Daarnaast werkt de organisatie hard aan het behoud van de bestaande groene ruimte in de omgeving en zijn elders ter compensatie nog meer dan duizend bomen en vele hectares bloemperken geplant. 
Het Spartak Stadion in Moskou ontving de kwalificatie 'goed', vanwege zijn energiebesparende maatregelen, terwijl Kazan een voldoende scoorde. Het organisatiecomité heeft in Milana Verkhunova een directeur duurzaamheid aangesteld, wat ook niet verkeerd is. De volledige duurzaamheidsstrategie voor het toernooi is gepubliceerd in een document van 28 pagina’s, waaruit blijkt dat het streeft naar de ISO- 20121-richtlijn voor evenementenmanagement. 

Bron: fifa.com

Wedstrijd van de week: Barcelona - Getafe (zondag 11 februari)

Manchester United hield in 2017 de leiding in de Deloitte Football Money League. Met een omzet van 676 miljoen euro bleef de Europa League-winnaar Real Madrid, de Champions League-winnaar, net voor. Barcelona viel terug naar een derde plaats, maar zakenblad Forbes plaatste de club afgelopen zomer wel bovenaan de ranglijst met meest waardevolle sponsorcontracten. The Drum sprak met Jordi Camps, het hoofd van de bedrijfsmarketing.
Volgens hem is Barça vooral interessant voor sponsors omdat de club als vereniging in handen is van supporters en niet van een rijke eigenaar. "Wij zijn bijzonder in ons streven om meer dan een club te zijn. Dat waarderen bedrijven. Daarnaast is de club altijd selectief geweest in de keuze voor haar partners. Wij gaan alleen in zee met sponsors die onze waarden delen. Verder trekt het grote aantal fans en supportersclubs in vijftig landen bedrijven aan die graag een wereldwijde uitstraling zoeken, gecombineerd met mooi voetbal en de sociale betrokkenheid."
Voor Barcelona werken de contacten met sponsors twee kanten op. Bedrijven kunnen meeliften op de goede naam van de club, maar omgekeerd kan deze de marketingafdeling van multinationals als Nike en haar Japanse shirtsponsor Rakuten inschakelen om beter in contact te komen met zowel voetbalfans als gewone consumenten. 
De club kijkt ook met een half oog naar de ontwikkelingen rond Facebook en Amazon, die uitzendrechten kopen in diverse sporten. Barcelona toont nu al filmpjes met voor- en nabeschouwingen op haar Facebookpagina. Intussen breidt de club ook haar fysieke aanwezigheid uit met kantoren en voetbalacademies in onder meer New York, Arizona, China en India. "Eén van onze dromen is om een Chinese speler in het eerste team te krijgen", aldus Jordi Camps.

Foto: Wikimedia

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

18 september 2018
Ode aan de Sportvereniging door Pieter Winsemius:
Pijl
In het vakblad Sport & Strategie (editie 3-2018) laten we een klaroenstoot klinken en...
18 september 2018 // Bonden
17 september 2018
Healthy Football League laat fans strijden om titel 'Gezondste club van Europa'
Pijl
De UEFA maakte afgelopen week bekend te denken over een ...
17 september 2018 // Voetbal
15 september 2018
Pijl
Ruim twintig jaar geleden behoorde het Nederlands volleybalteam tot de wereldtop met zilv...
15 september 2018 // Bonden

Partnernieuws

Accres Accres maakt sportaccommodaties gemeente Apeldoorn duurzamer
Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een ‘schone’ investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNSB, Gemeente Dordrecht en Instituut Spo...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?