Thomas van Schaik: "Zonder maatschappelijk profiel verliest de sport ruimte"

26 april 2018 // Ondernemerschap // Door: Remco Tervoort
Thomas van Schaik:
Thomas van Schaik ging tijdens het Sponsorreport Jaarcongres in op de maatschappelijke relevantie van sponsoring.
De wereld van sponsoring is aan het veranderen. Ontwikkelingen in onder meer data, social media, privacy en maatschappelijke betrokkenheid drukken een belangrijke stempel op de sponsorwereld. Tijdens het Sponsorreport Jaarcongres in de Philharmonie te Haarlem kwamen alle trends in sponsoring en partnershipmarketing aan bod. Thomas van Schaik (NOC*NSF) benadrukte het belang van maatschappelijke sponsoring voor de sport: "De integriteit van sport staat onder druk."  

De sportsponsoruitgaven in Nederland staan al enkele jaren onder druk. De budgetten voor rechten gaan omlaag, maar de budgetten om sponsoring te activeren worden juist groter. Het is een teken van de nieuwe fase waar sportsponsoring en –marketing in is beland. Het sponsormodel is aan het veranderen en data spelen daar een belangrijke rol in. "Data is de gamechanger", stelde Jaap Kalma zelfs.

Fansegmentatie 

De voormalig commercieel directeur van AC Milan en Ferrari opende het congres met een keynote over de veranderingen in sponsoring. Sponsors zoeken tegenwoordig naar direct contact met consumenten en ze willen dat consumenten betrokken zijn bij hun merk. Sponsoren willen daarnaast toegang tot de consument. Dankzij fansegmentatie kunnen meer en betere sponsorproposities door clubs en organisaties worden gecreëerd. Door data op de juiste manier te gebruiken en te integreren in je organisatie kun je zelfs 1 op 1 marketing toepassen. "De end game", aldus Kalma.    

Sportclubs zijn mediabedrijven  

Content is al jaren een buzzwoord in de sponsor- en marketingindustrie. En ook tijdens het Sponsorreport Jaarcongres kwam het onderwerp uitgebreid aan woord. Met behulp van video’s, foto’s en artikelen kunnen fans en consumenten worden geraakt. Niet voor niets veranderen voetbalclubs in mediabedrijven. Zo hebben de grootste voetbalclubs ter wereld, waaronder AC Milan en Internazionale, een eigen mediahuis ontwikkeld waar marketing en communicatie samenkomen.

Bonden als media 

Maar niet alleen sportclubs of –organisaties zijn uitgegroeid tot mediabedrijven. Ook het umfeld rondom de sportindustrie heeft een functie in het medialandschap. Denk aan de Amsterdam Arena of De Kuip, waar elke twee weken tienduizenden mensen naar toe trekken. Of bijvoorbeeld Schiphol, waar miljoenen reizigers voor het eerst in aanraking komen met Nederland en Amsterdam. Maar ook musea, concertzalen of sportbonden kunnen de rol van mediabedrijf vervullen, zo toonden Taco Vinkeles en Arne van den Berg tijdens hun thematafel aan.

De snelheid waarmee je kunt reageren op wat er op social media gebeurt, wordt key voor succes - Hans Erik Tuijt (Heineken International)

Heineken en de Champions League 

Uiteraard werd ook de rol van social media in sponsoring uitvoerig besproken. Hans Erik Tuijt, global sponsorship manager Heineken International, gaf met een voorbeeld de kracht van social media aan. De biergigant heeft een indrukwekkend sponsorportefeuille, met daarin onder andere de Champions League. De kijkcijfers van het toernooi dalen – met name in (West)-Europa - , maar toch krijgen misschien wel meer mensen dan ooit iets mee van de Champions League.  

Zo maakte Cristiano Ronaldo vorige maand een van de mooiste goals aller tijden in het toernooi. Wereldwijd keken er volgens de officiële cijfers 'maar' 110 miljoen mensen live naar de wedstrijd Juventus-Real Madrid. Maar in totaal hebben misschien wel 1 miljard mensen het doelpunt van Ronaldo gezien, bijvoorbeeld via social media of WhatsApp. En daarmee had ook Heineken als official partner van de Champions League een gigantisch bereik. 

Tuijt gaf verder aan dat onderzoek naar het bereik via social media nog in de kinderschoenen staat. Dat weerhoudt Heineken er overigens niet van om social media als een belangrijk middel te zien in hun sponsorships. Creativiteit en snelheid staan centraal in de strategie van de biergigant. "De snelheid waarmee je kunt reageren op wat er op social media gebeurt, wordt key voor succes", aldus Tuijt.

Het wordt belangrijker dan ooit de maatschappelijke relevantie van sport te tonen. Op dat gebied liggen grote kansen. - Thomas van Schaik (NOC*NSF). 

Maatschappelijk engagement  

Een terugkerende boodschap in sponsoring is dat het steeds belangrijker wordt maatschappelijk relevant te zijn. Ook Thomas van Schaik, manager marketing en commercie bij NOC*NSF, benadrukte in zijn presentatie het belang van maatschappelijke sponsoring. "De integriteit van sport staat onder druk. Dopingschandalen en officials die in opspraak raken, schaden de reputatie van sport. Het wordt belangrijker dan ooit de maatschappelijke relevantie van sport te tonen. Op dat gebied liggen grote kansen."

Zo blijkt uit onderzoek dat consumenten bereid zijn meer uit te geven bij bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn. Met name jongeren zijn hier gevoelig voor. Maar liefst 75% van de Nederlanders tot 34 jaar is bereid meer te betalen voor 'engagement'. "Maatschappelijk engagement wordt een groeiend onderdeel van de identiteit van sport en sportsponsors. Zonder maatschappelijk profiel verliest de sport ruimte", was de boodschap van Van Schaik.


Foto: Twitter / Sander Bestevaar


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

21 juli 2018
Ode aan de sportvereniging:
Pijl
In het vakblad Sport & Strategie (editie 3-2018) laten we een klaroenstoot klinken en...
21 juli 2018 // Bonden
21 juli 2018
Droombaan in het buitenland?
Pijl
Eén van de vele fantastische aspecten van sport is de natuurlijke manier waarop he...
21 juli 2018 // Ondernemerschap
20 juli 2018
Criminele weldoeners dringen sportclubs binnen om imago op te poetsen
Pijl
Een op de drie gemeenten kampt met criminele weldoeners. Zij gebruiken hun illegaal verkre...
20 juli 2018 // Voetbal

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een ‘schone’ investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNLTB, Jeugdfonds Sport en KNHS
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?
Accres