“Met de prijs willen we sport en cultuur promoten en beide sectoren stimuleren van elkaar te leren”

6 april 2018 // Opinie // Door: Tom van Kuyk
“Met de prijs willen we sport en cultuur promoten en beide sectoren stimuleren van elkaar te leren”
Als sponsor is de Rabobank de laatste jaren een beetje uit de topsport gestapt, en veel meer actief geworden op lokaal niveau. Zowel op sport- als op cultuurgebied, om zo breed mogelijk aanwezig te zijn in de haarvaten van de samenleving. Dat doen wij vanuit onze sponsormissie Growing a better world together. Een van de thema’s van die missie is de lokale samenleving. Die lokale samenleving moet goed functioneren, want als ze goed functioneert gaat het goed met haar inwoners. En dus ook met de Rabobank, want veel van die mensen zijn onze klanten. Cruciaal in die lokale samenleving is de lokale vereniging, een plek waar mensen samen dingen kunnen doen die ze leuk vinden. Of het nu sport is of cultuur. Daarom hebben we gezegd: die vereniging gaan we ondersteunen. 

De lokale vereniging is daarbij ook de broedplaats van toptalent. De belangrijkste reden dat het kleine Nederland zo’n vooraanstaand tosportland is, is onze verenigingsstructuur. Daarmee zijn we uniek in de hele wereld. Verenigingen zijn dus belangrijk voor de lokale samenleving én als voedingsbodem voor topprestaties. Om die reden zijn we nog wel degelijk actief in de topsport, maar nu als partner van TeamNL. Aan TeamNL zijn een dertigtal bonden en sporten verbonden, en in al die sporten kan de Rabobank als partner van TeamNL marketingrechten uitoefenen. Dat doen we door per jaar te bekijken welke titeltoernooien er in Nederland worden georganiseerd; die toernooien gebruiken we vervolgens om de koppeling naar de breedtesport te maken. 



Een van de sporten waarin we momenteel actief zijn, is hockey. In die sport werd vorig jaar het EK in Nederland georganiseerd, dit jaar de Champions Trophy en volgend jaar de World Hockey Pro League finale. We gebruiken die toernooien om hockey in de breedte te ondersteunen, waarbij we nadrukkelijk ook voeding, een van de andere thema’s van Growing a better world together onder de aandacht brengen.

Wat we met hockey doen, doen we dit jaar ook met volleybal. In die sport worden in de maand juli in verschillende steden in Nederland, met Den Haag als middelpunt, drie titeltoernooien georganiseerd: het EK Beachvolleybal, het EK Zitvolleybaltoernooi en het EK heren <20. Vanwege die toernooien is er komende tijd veel aandacht voor de volleysport en die aandacht gebruiken we om de sport in de breedte te stimuleren. In de aanloop naar die EK’s gaan we allerlei breedtesportevenementen bij lokale clubs organiseren, zoals oefeninterlands, clinics, masterclasses, volleybaltoernooien, volleybalkampen en een mega beach-toernooi in Den Haag. Ook hier pluggen we nadrukkelijk het thema voedsel, en wel in de vorm van Volleybowl, een kom met gezond gerechten. Zoals we ons nu richten op hockey en volleybal, zo willen we ons de komende jaren ook richten op sporten als zwemmen, zeilen, handbal, korfbal, boogschieten, BMX etc. Mits in die sporten in ons land een internationaal toernooi of evenement wordt georganiseerd.

Growing a better world together betekent in essentie: de wereld een beetje beter en leuker achterlaten dan je hem aantrof. Dat doen we aan de hand van vier thema’s, waarvan we er twee van belang zijn voor onze sportsponsoring. De een is de lokale leefomgeving, de ander het voedselvraagstuk. Met onze sponsorschappen willen we de aandacht ook vestigen op het belang van gezonde voeding, het tegengaan van voedselverspilling en de noodzaak van een evenwichtige en stabiele voedselketen. In het ondersteuningstraject van sportclubs zetten we nadrukkelijk ook in op de gezonde kantine. Dat doen we ook op de grote sporttoernooien en -evenementen die we ondersteunen, maar bijvoorbeeld ook op Lowlands, een van onze belangrijkste sponsorschappen op cultuurgebied. Bij al die evenementen zetten we heel bewust de schijnwerpers op het gezonde alternatief in voeding. Het gaat ons niet om wat allemaal niet mag in voeding, maar om bewustwording en het aanbieden van gezonde alternatieven. Dat er ook andere lekkere dingen te koop zijn dan alleen die bak friet.

De cultuur kan van de sport leren zichzelf beter te organiseren. De sport kan leren van de creativiteit en de nieuwe vormen en oplossingen die de cultuursector steeds weer weet te bedenken.

Sport heeft een duidelijke structuur en organisatie. De basis zijn de lokale sportverenigingen, daarboven staan de sportbonden en NOC*NSF, die de sport besturen en organiseren. En daarboven staat, als boegbeeld en symbool van het hoogst haalbare in de Nederlandse sport, Team NL. Cultuur ontbeert die duidelijkheid, toch doen we daar min of meer hetzelfde als in de sport. Alle verenigingen en stichtingen die in lokaal verband cultuur aanbieden - van dans- tot muziekschool, van cultuurhuis tot dichtacademie, van blokfluit- en gitaarles tot gezamenlijk een toneelstuk instuderen – kunnen rekenen op onze steun en hulp om aan de hand van hun eigen ambities nog beter te worden. De cultuursector heeft geen bonden en geen nationale cultuurkoepel, maar door de samenwerking te zoeken met de Kunstbende en het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), hebben we een soortgelijke piramide opgebouwd als in de sport. Met als eindpodium en uithangbord Lowlands, net als TeamNL in zekere zin het hoogst haalbare, maar dan op cultuurgebied.

Om onze rol in het verenigingsleven te benadrukken, maar ook om te laten zien dat sport en cultuur prima samengaan en qua maatschappelijk belang op een hoogte staan, heeft de Rabobank onlangs het initiatief genomen voor de prijs ‘vereniging van het jaar.’ We organiseren die verkiezing met dezelfde partners met wie we al samenwerken, dus enerzijds de sportbonden en NOC*NSF, en anderzijds de Kunstbende en LKCA. Met die prijs willen we sport en cultuur promoten en beide sectoren stimuleren van elkaar te leren. De cultuur kan van de sport leren zichzelf beter te organiseren. De sport kan leren van de creativiteit en de nieuwe vormen en oplossingen die de cultuursector steeds weer weet te bedenken. Juist om die kruisbestuiving te stimuleren ondersteunt de Rabobank verenigingen in zowel sport als cultuur. 



Nederland telt 50.000 verenigingen, ongeveer evenveel sport- als cultuurverenigingen. Al die verenigingen kunnen meedingen naar de prijs. Er zijn gemeentelijke, dan provinciale en ten slotte een nationale verkiezing, waarvan de winnaar in september tijdens de Nationale Sportweek bekend wordt gemaakt. Met de prijs willen we het maatschappelijk belang van sport- en cultuurverenigingen onder de aandacht brengen en de inzet belonen van de mensen die samen die verenigingen vormen. Aan de prijs is geen geld verbonden, wel masterclasses en workshops van professionals en aansprekende namen uit de sport en de cultuur om verenigingen te helpen nog beter te worden. Het is het aloude verhaal van de visser en de hengel. Je kan iemand vis geven of je kan hem leren hoe hij moet vissen. Geld geven is hetzelfde als vis geven: daarmee los je een tijdelijk probleem op, maar op lange termijn is het beter om een vereniging in staat te stellen zich te ontwikkelen en te verbeteren. Want zo kan ze veel langer haar bestaansrecht behouden.



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Opiniemakers

Erik Poel
29 oktober 2014
Algemeen directeur KNLTB
Pijl
Algemeen directeur KNLTB
Kristel Strikkers
11 september 2015
Pijl
Kristel Strikkers is namens House of Sports event manager v...
Jaap Stalenburg
8 augustus 2016
Pijl
Jaap Stalenburg is journalist/mediastrateeg. 

Laatste nieuws

25 mei 2018
UEFA stelt in toekomst hogere eisen aan organisator Champions League-finale
Pijl
Dit is het laatste jaar dat de UEFA de locatie voor de Europese finales onderhands heeft u...
25 mei 2018 // Voetbal
24 mei 2018
Thialf voor Winterspelen afhankelijk van referenda in Zwitserland
Pijl
Bij een opiniepeiling in het kanton Valais sprak een meerderheid van de deelnemers zich de...
24 mei 2018 // Buitenland
22 mei 2018
FIFA verloot twee WK-finalekaartjes voor klimaatcompensatie
Pijl
Volgens berekeningen leidt het WK in Rusland tot meer dan twee miljoen ton CO2-uitstoot. D...
22 mei 2018 // Voetbal

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Step up your English game