Jonge voetbalfan kijkt WK op tablet of smartphone

19 juni 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
Jonge voetbalfan kijkt WK op tablet of smartphone
Eénderde van de Chinese jeugd kijkt het WK op een tablet of smarthphone, blijkt uit onderzoek van Nielsen Sports. Foto: Shutterstock.com

Uit recent onderzoek naar de belangstelling voor voetbal van Nielsen Sports blijkt dat de meeste liefhebbers wonen in de Verenigde Arabische Emiraten, Thailand en Chili, gevolgd door de grote Zuid-Europese landen. Nederland scoort in deze ranglijst onder het wereldgemiddelde. Met 42 procent heeft ons land ongeveer acht miljoen voetbalvolgers. Dat valt in het niet bij de bijna 200 miljoen Chinezen, volgens Nielsen Sports, waarbij dat aantal, net als in India, groeiende is.

Een kwart van de jonge fans zegt het huidige WK via de smartphone of de tablet te volgen, waaronder éénderde van de Chinese jeugd. Verder constateert Nielsen de grote populariteit van voetbal bij Amerikanen tussen de 16 en 24 jaar. Dat belooft wat na de toekenning van de United Bid voor het WK in 2026. 
In het voorwoord van het rapport ziet Glenn Lovett verder een wereldwijde trend, waarin vrouwen steeds meer voetballen en meer wedstrijden kijken. Op dit moment zijn bandenmerken als Yokohama en Nexen niettemin de grootste sponsors in voetbal, gevolgd door online service Rakuten, vooral door haar overeenkomst met Barcelona. FIFA zag de reclameinkomsten voor dit WK teruglopen maar boorde wel de Chinese markt aan. Over vier jaar rekent de voetbalbond op geld uit het Midden-Oosten.


FC Nordsjaelland doet mee aan Common Goal

Voormalig FC Dordrecht- en huidige Nigeria-verdediger William Troost-Ekong opende vorige week de WK-fondsenwerving van Common Goal, waardoor nu ook voetbalfans deze organisatie via Facebook kunnen steunen. Intussen staan al 62 professionals één procent van hun jaarsalaris af, waaronder vier andere WK-gangers Mats Hummels, Kasper Schmeichel, Runar Alex Runarsson en Shinja Kagawa. Als eerste Oranje-international heeft Tessa Middag van Manchester City zich bij Common Goal aangesloten.
Niet alleen spelers maar ook clubs kunnen nu instappen. Begin juni kondigde de Deense Europa Leaguedeelnemer FC Nordsjaelland aan om komend seizoen één procent van de stadionrecette af te dragen aan Common Goal terwijl alle spelers, de hele technische staf en alle medewerkers van de club een deel van hun salaris afstaan. Common Goals ondersteunt met deze inkomsten onder meer organisaties in Afrika en India.


BeIN Sports middelpunt in Arabische rel

Sinds de start in 2012 heeft de Arabische sportzender beIN Sports een groot marktaandeel veroverd op alle continenten met een gevarieerd pakket aan rechten in vele evenementen. De Qataarse concurrent van Eurosport/Discovery leidt nu echter onder het conflict tussen de overheid en haar buurlanden over vermeende steun aan terroristische organisaties. Het openingsduel tussen Rusland en Saoudi-Arabië bleek in het Midden-Oosten en Noord-Afrika ook te zien op de Saoudische staatszender BeoutQ, dat daarmee inbreuk pleegde op de dure uitzendrechten van beIN Sports. De FIFA heeft BeoutQ gewaarschuwd, maar het nieuwe tv-station lijkt nog niet onder de indruk. Haar doelstelling is juist het ondermijnen van beIN Sports en daarmee de regering in Qatar.
Daarnaast ontving FIFA een petitie van tienduizenden beIN Sports-kijkers, die klaagden over de politieke opmerkingen tijdens de openingswedstrijd. Daarin hekelden commentatoren het beleid van Saoudi-Arabië en beschuldigen zij de voetbalbond van verraad bij hun keuze voor de United Bid boven Marokko. Ook het gerucht van de opsluiting van spelers na een teleurstellend WK lijkt hiervandaan te komen. De fans hebben geen behoefte aan politiek tijdens de wedstrijden, aldus de tekst op de speciaal opgerichte website www.sports4everyone.org.
Voor Gianni Infantino dreigt een Catch 22. Qatar organiseert het WK over vier jaar, maar Saoudi-Arabische geldschieters kietelden hem daarna met de miljarden voor de Club World Cup.  

Bron: The Drum

Voetbal kan helpen tegen ontbossing

Het compenseren van vliegreizen door een bijdrage aan een klimaatfonds is al bijna gebruikelijk. Ecosphere+ stelt nu voor om ook de kosten van een wedstrijdticket met een paar cent te verhogen. In het geval van de Premier League zou dat in één seizoen de aanplant van één miljoen bomen opleveren. Volgens directeur Lisa Walker is het verkeer van en naar stadions nu eenmaal onvermijdelijk, maar zou het plakken van een ecologische prijs op de reis de uitstoot zichtbaar maken.
Daarnaast heeft het voorstel een symbolische betekenis. "We horen regelmatig hoeveel voetbalvelden aan bos per minuut in tropische regenwouden verdwijnen. Stel je voor dat voetbalclubs vergelijkbare oppervlakten kunnen aanplanten dankzij hun bijdrages."
Zowel de UEFA en de FIFA werken aan plannen om de vlieguren van supporters tijdens grote toernooien bij klimaatfondsen te compenseren. 


Wedstrijd van de Week: Rusland - Egypte (WK Groep A 19 juni, Sint-Petersburg)

Paddy Power heeft een geschiedenis van stunts rond grote voetbaltoernooien. Voor dit WK zet het Ierse wedkantoor flink in. Begin juni lanceerde Paddy Power een videoclip en krantenadvertenties van een ijsbeer met een rood St. Patrick-kruis met de tekst 'England 'Til I dye'. Na de gebruikelijke verontwaardiging over vermeend dierenleed onthulde Paddy Power dat het beeld gephotoshopt was en dat zij daarvoor een flink bedrag overmaken aan Polar Bears International. Deze organisatie onderzoekt als enige de leefsituatie van ijsberen in Rusland, waarover tot nu toe weinig bekend is en het ergste gevreesd wordt.
Daarnaast doneert Paddy Power voor iedere Russische treffer op het WK tienduizend pond aan een LGBT-fonds. Daarmee steunt zij acties om homofobie op het veld uit te bannen, voetballers te helpen om uit de kast te komen en amateurclubs veiliger te maken voor homoseksuele spelers. Afgelopen donderdag mocht het wedkantoor de eerste vijftigduizend pond storten, mede dankzij de minimale tegenstand van de Saoudi-Arabische defensie. In dat land staat op homofilie de doodstraf. In Egypte, de volgende tegenstander, staat de bevolking ook niet positief tegenover de LGBT-gemeenschap, terwijl de vierde deelnemer in groep A, Uruguay, toevallig tot één van de meest liberale landen in de wereld behoort op dit gebied. Dat maakt deze campagne zeer interessant.



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

15 augustus 2018
Sportimpuls geeft ouderensport in Lisse een zetje in de rug
Pijl
Lisse is een sportief dorp in de Bollenstreek. Toch is het aanbod voor 65-plussers matig,...
15 augustus 2018 // Overheid
14 augustus 2018
Ode aan de Sportvereniging door Jacques Brinkman:
Pijl
In het vakblad Sport & Strategie (editie 3-2018) laten we een klaroenstoot klinken en...
14 augustus 2018 // Bonden
10 augustus 2018
‘Vooruitgang en innovatie komen altijd van buitenaf’
Pijl
Prof. Drs. Philip Wagner, oprichter van de Wagner Group, over de kracht van sport, de kuns...
10 augustus 2018 // Bonden // Ondernemerschap

Partnernieuws

Accres Accres maakt sportaccommodaties gemeente Apeldoorn duurzamer
Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een ‘schone’ investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNLTB, Jeugdfonds Sport en KNHS
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?