“We smelten de schaats- en wielerploeg samen tot Team Oranje met Jumbo als hoofdsponsor”

13 maart 2018 // Olympisch // Door: Frans Oosterwijk
“We smelten de schaats- en wielerploeg samen tot Team Oranje met Jumbo als hoofdsponsor”
‘Het nieuwe contract zorgt voor continuïteit, behoud van werkgelegenheid en de rust om verder te bouwen aan een topteam. Een topploeg in het wielrennen, dat betekent: voortdurend innoveren, zowel zakelijk, sportief als trainings-technisch, met daarenboven een perfect georganiseerde talentontwikkeling. Dat begint met het aantrekken van de best mogelijke jonge renners met de wil het beste uit zichzelf te halen en ze helpen zich te ontwikkelen van talent tot wereldtopper. Dylan Groenewegen is daarvan misschien wel de exponent bij uitstek. Door het nieuwe langjarige contract met Jumbo hebben we Dylan tot 2021 kunnen vastleggen. Fantastisch dat Jumbo op die manier haar schouders onder de ploeg zet en samen met ons iets moois wil creëren. 

Het contract met Jumbo gaat in op 1 januari 2019. Dan treedt na een gezamenlijk sponsorschap van vier jaar, de Lotto terug en gaan we verder met Jumbo. Desondanks gaan we er financieel op vooruit. En dat ook nog voor een langere periode, want in plaats van de gebruikelijke twee jaar hebben we met Jumbo een contract gesloten voor vijf jaar. Met uitzicht op meer, want eigenlijk is het een contract voor onbepaalde tijd. We gaan in ieder geval 5 jaar door, daarna hebben we steeds een opzegtermijn van twee jaar. Daarmee wil Jumbo de onzekerheid bij zowel de schaatsers als de renners over de huidige tweejarige verbintenissen wegnemen en ons de gelegenheid geven te bouwen aan zo sterk mogelijke teams. Aan het sportieve uitgangspunt zal niets veranderen: wij willen presteren met atleten die we zelf hebben opgeleid en die zich bij ons hebben ontwikkeld. 

Voor de schaatsers geldt hetzelfde als voor de wielrenners: het nieuwe vijfjarig contract zorgt voor rust, continuïteit en werkgelegenheid. De schaatsploeg, met onder anderen Sven Kramer, Kjeld Nuis en Patrick Roest in de gelederen, behoort al tot de wereldtop. Nu dankzij Jumbo de financiële toekomst is veiliggesteld, hopen we die kwaliteit minimaal te behouden. Veel schaatsers, in een na-olympisch jaar vaak toch in onzekerheid over hun toekomst, zullen met een lonkend oog naar ons kijken. Zeker nu we als opleidingsinstituut langetermijnafspraken kunnen maken. Welke schaatsers er bij komen kan ik niet zeggen, dat is de afdeling van Jac Orie. Ik ben met technisch directeur Nico Verhoeven en sportive director Merijn Zeeman verantwoordelijk voor het wielerdeel.

In het wielrennen zijn er genoeg ploegen die groter en rijker zijn dan wij. Het kleinste WorldTour-team heeft een budget van 10, 11 miljoen euro, de grootste ruim 30 miljoen, een verhouding van bijna 1 tegen 3 dus. Wij zitten aan de onderkant, maar hebben nu perspectief op groei. Dat hebben we ook nodig, als we de ambitie willen waarmaken om een van de beste teams van het peloton te worden. Van de andere kant: als een van de kleinste teams doen we nu al serieus mee op het hoogste niveau; Dylan Groenewegen alleen al zit dit seizoen al op vijf zeges. De hoogte van je budget is één ding, slim met je geld omgaan een ander. We zijn goed in het efficiënt besteden van ons geld en zetten grotere ploegen daarmee soms buitenspel. Wij brengen moderniteit en innovatie in het wielrennen, op een manier die steeds meer succes heeft. 

De hoogte van je budget is één ding, slim met je geld omgaan een ander. We zijn goed in het efficiënt besteden van ons geld en zetten grotere ploegen daarmee soms buitenspel

Nu we voor een lange periode zekerheid hebben, kunnen we ook constructief bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Velon. Velon hebben we vijf jaar geleden samen met Sky, QuickStep, Sunweb en zeven andere ploegen opgezet. We vermarkten collectief commerciële rechten, bijvoorbeeld de wedstrijddata, zoals het vermogen van een renner en zijn hartslag, aan tv-zenders en tv-producenten, die deze gegevens steeds vaker online of live tijdens de koers op de televisie laten zien. Onder meer met inkomsten uit deze data willen de deelnemende ploegen hun commerciële waarde verbreden en een nieuw inkomstenbron aanboren. Door ons nieuwe vijfjarige contract met Jumbo kunnen we dat traject voortzetten en extra fundament geven.

Sponsors als Jumbo, die zich in één keer voor vijf jaar aan een sport verbinden, daar zijn er niet zoveel van. In het wielrennen zitten Sky, Movistar, Quick Step en het Belgische Lotto ook al heel lang in de sport. Maar de meeste verbintenissen zijn eerder kortstondig dan langdurig, met de Rabobank als grote uitzondering, want die zat 17 jaar in de wielersport. En dan staan we, met onder anderen Tom Dumoulin, Kruijswijk en Groenewegen als vaandeldragers hopelijk ook nog aan het begin van een voor Nederland veelbelovend wielertijdperk. Zakelijk en sportief zijn er op dit moment twee (Nederlandse) teams die duidelijk volgens een eigen idee en visie werken: Sunweb en Lotto-Jumbo.

Zakelijk en sportief zijn er op dit moment twee (Nederlandse) teams die duidelijk volgens een eigen idee en visie werken: Sunweb en Lotto-Jumbo

De afgelopen vier jaar was Team LottoNL-Jumbo een project waarin de schaats- en wielerploeg veel dingen samen deden, maar nog niet alles. Door de wielerploeg en de schaatsploeg van Jac Orie nu écht samen te smelten tot Team Oranje met Jumbo als hoofdsponsor, maken we de volgende stap naar het sportteam van de toekomst zoals we dat voor ogen hadden. We hebben een team dat 365 dagen per jaar zichtbaarheid en activatie te bieden heeft. We hebben algemeen beleid en algemene zaken zoals onder andere administratie, commercie, PR en sportmarketing in een shared service center ondergebracht. Maar ook sporttechnisch is er kruisbestuiving. We kunnen vanuit Team Oranje efficiënt de activatie organiseren, terwijl de sportploegen de focus op de sport houden.'

Richard Plugge


Richard Plugge is met Jac Orie directeur van Team Oranje waaronder de schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo vallen. Dit gesprek met hem werd opgetekend door Frans Oosterwijk.








Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

20 mei 2018
Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
20 mei 2018 // Bonden
18 mei 2018
Gerard Dielessen:
Pijl
NOC*NSF viert dit jaar het 25-jarig jubileum van de fusieorganisatie en dat sporters met ...
18 mei 2018 // NOC*NSF
17 mei 2018
Nederland wint aan invloed in sportpolitiek
Pijl
Volgens de Sports Political Power Index is Nederland na Japan de grootste klimmer in de ho...
17 mei 2018 // Buitenland

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Rotterdam Topsport, KNSB en NBB
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Step up your English game