Ups en downs voor marketeers van Everton

24 april 2018 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
Ups en downs voor marketeers van Everton
Goodison Park
Ondanks een dramatische start onder Ronald Koeman en een weinig spectaculair vervolg van het seizoen onder zijn vervanger Sam Allardyce zit Goodison Park bij ieder thuisduel propvol. De meeste seizoenkaarten voor het komend jaar zijn ook al ruim voor de deadline besteld en Everton werkt zelfs al aan de reserveringen voor 2019-20. Dat is grotendeels te danken aan het 'Engagement Team', dat de afgelopen jaren de supporters heeft weten te binden onafhankelijk van de prestaties op het veld. Diverse afdelingen van de club hebben recentelijk Football Business Awards gewonnen.

Bij de regelmatige enquete onder het fanpanel vroeg de marketingafdeling afgelopen maand naar het Everton-gevoel, de relatie met de directie en het geloof in de technische staf. Manager Sam Allardyce kreeg vervolgens een vrij lage waardering, wat een afspiegeling was van de stemming op de tribunes de afgelopen periode. In de media sloeg deze uitkomst als een boomerang terug bij de eerstvolgende persconferentie. Het bestuur bood de manager excuses aan, die zelf de marketing manager bestempelde als een voetbalnitwit.
Dezelfde week publiceerde de Premier League een filmpje met Wayne Rooney en Davy Klaassen, waarin de club haar menselijke gezicht toonde. Maandagavond presenteerde Everton zelfs de eerste robotmascotte, waardoor een jonge zieke supporter contact kon leggen met de spelers op het veld.

Spurs verbant alle wegwerpmaterialen in nieuwe stadion

Tottenham Hotspur heeft voor de opening van het nieuwe stadion besloten om alle wegwerpmaterialen te verbannen. In de aanbestedingen voor de cateraars is het plasticverbod nadrukkelijk genoemd. De club wil daarnaast alle seizoenkaarthouders voorzien van een tasje, dat voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften. In deze Bag for Life kunnen supporters spullen bewaren, zoals telefoons en portemonnees maar ook de aankopen uit de fanshop. Dat scheelt veel verpakkingsmateriaal. De nieuwe tassen zijn bovendien doorzichtig, waardoor de club veel tijd denkt te besparen bij de ticketcontrole.


FIFA wijst VAR’s aan met als Moskou als basis

Tijdens het WK in Rusland zullen grote videoschermen de beslissingen van de VAR verhelderen met beeld en tekstuele uitleg om verwarring bij het publiek te voorkomen. Tijdens een duel zit de videoref met drie assistenten in een televisiestudio in Moskou, legt scheidsrechtersbaas Pierluigi Collina uit. Voorlopig zijn al dertien VAR’s geselecteerd. "Daarbij is het belangrijk om te onderstrepen dat scheidsrechters het gebruik van de VAR zoveel mogelijk dienen te voorkomen. Daarnaast moet de VAR niet ieder incident op het veld willen beoordelen. Duidelijke fouten moeten we herstellen, maar we willen geen beroepsinstanties beginnen vanwege de technologische mogelijkheid." De strafschop in de rust van 1. FC Mainz-FC Freiburg vorige week heeft bij de FIFA de grenzen van het systeem getoond.
In de Gazetta dello Sport hoopt UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin dat alles goed gaat op het WK. "Sommige aangewezen scheidsrechters hebben nog niet met de VAR gewerkt." Mogelijk doet de technologie ook in de Champions League zijn intrede, maar nu nog niet. Ook niet na de strafschopbeslissing in het Bernabeu Stadion in de kwartfinale. "Wat zou er veranderen met de VAR? Niets. Sommigen hebben de situatie twintig keer teruggekeken, ikzelf wel vijftig keer, maar voor de één is het een penalty en voor de ander niet", aldus Ceferin.

Kampioensvideo sponsor Manchester City blijkt anti-reclame

Ondanks de veroverde titel zit Manchester City al een maand in de hoek waar de klappen vallen. Na de overtuigende zege op Swansea City afgelopen zondag gaat de FA onderzoek doen naar de veldbestorming van het publiek, terwijl het team eerder pijnlijke nederlagen leed tegen Wigan (FA Cup), Liverpool (Champions League), Manchester United (kampioensduel op eigen veld). En ook de viering van het kampioenschap met de wereldwijde fanschare is met hoon ontvangen.
Telecomsponsor Etisalat, met wortels in de Verenigde Arabische Emiraten, presenteerde vorige week een filmpje, waarin spelers en fans een bewerkt kinderliedje zingen. Bijna drie miljoen kijkers keken verbaasd naar de tenenkrommende beelden, die diverse media bijna per fragment analyseerden om de knulligheden te onderstrepen. The Drum meent dat de sponsor haar fans en klanten zonder enige geloofwaardigheid en met clichés benadert. De tekstregels passen niet in het ritme, de feestende pubbezoekers drinken water en het team verscheen niet op het bordes van het Manchester gemeentehuis, zoals de video suggereert. Volgens The Drum past deze video totaal niet in de huidige fanbeleving, waardoor Etisalat en de club zich pijnlijk in de eigen voet schieten. 

Wedstrijd van de Week: Liverpool - AS Roma (dinsdag 24 april)

Jim Palotta, de Amerikaanse eigenaar van AS Roma, heeft een opmerkelijk plan: "Als één procent van de drie miljard voetbalfans ter wereld Roma kiest als haar tweede team en ze besteden gemiddeld vier euro aan onze merchandise, dan kunnen we honderdtwintig miljoen euro verdienen." Palotta heeft begrepen dat veel voetbalsupporters een club in eigen land steunen, maar daarnaast sympathie koesteren voor één of meer buitenlandse. 
Het huidige Champions League-avontuur komt op het juiste moment, maar AS Roma staat al langer bekend om haar prijswinnende social media. Palotta stelde daarvoor Paul Rogers aan, die eerder de digitale afdeling van tegenstander Liverpool opzette. Roma loopt tegen haar grenzen aan, vanwege de vrijwel vastliggende clubtrouw in eigen land. Haar stadion is eigendom van de gemeente en moet de club delen met rivaal Lazio. Plannen voor een eigen onderkomen stuiten voorlopig nog op de bureaucratie. Roma wil zich daarom op een andere manier onderscheiden. Op social media verdiende zij de afgelopen jaren prijzen en grote bezoekersaantallen door een aansprekende presentatie. Dat succes zou nu kunnen vermenigvuldigen door de prestaties in de Champions League.


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

19 september 2018
Pijl
In het hele land zijn initiatieven om ouderen meer aan ...
19 september 2018 // Overheid
18 september 2018
Ode aan de Sportvereniging door Pieter Winsemius:
Pijl
In het vakblad Sport & Strategie (editie 3-2018) laten we een klaroenstoot klinken en...
18 september 2018 // Bonden
17 september 2018
Healthy Football League laat fans strijden om titel 'Gezondste club van Europa'
Pijl
De UEFA maakte afgelopen week bekend te denken over een ...
17 september 2018 // Voetbal

Partnernieuws

Accres Accres maakt sportaccommodaties gemeente Apeldoorn duurzamer
Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een ‘schone’ investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNSB, Gemeente Dordrecht en Instituut Spo...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Droombaan in het buitenland?