Swim 22 combineert fondsenwerving voor diabetes met actieve leefstijl in UK

8 juni 2018 // Buitenland // Door: Ernst Bouwes
Swim 22 combineert fondsenwerving voor diabetes met actieve leefstijl in UK
Deelnemers aan het Britse Swim 22 voor diabetes.
Donderdag 7 juni beklommen 4500 sporters maximaal zes maal de Alpe d’Huez in het grootste fondswervende evenement van Nederland: Alpe d'HuZes. Intussen zwommen duizenden Britten dit voorjaar honderdduizenden ponden bij elkaar om onderzoek naar diabetes te financieren. Swim 22 is een actie waarin deelnemers binnen drie maanden solo of in een team 22 mijl, de afstand van Het Kanaal tussen Dover en Calais, moeten afleggen in een slag en een zwemwater naar keuze. Dat zijn ruim 1400 baantjes in een 25 meterbad ofwel 110 per week.

Deelnemers openen een eigen webpagina, waar ze hun vorderingen bijhouden en familie en vrienden hun sponsorinleg storten. De sporters krijgen daarbij gekleurde zwemcaps met het logo, zodat ze in het zwemwater goed herkenbaar zijn als Swim-22-ers. Het geld gaat direct naar de organisatie, terwijl de gezwommen mijlpalen van iedereen te zien zijn op de algemene Swim 22-website. 
Op The Drum vertelt reclamebureau Manifesto hoe zij de uitdaging online de afgelopen jaren in de markt zette. Dat varieert van een campagne om zoveel mogelijk aandacht te vragen voor Swim 22 tot een website die de deelnemers en de sponsors maximaal betrokken houdt om te voorkomen dat het enthousiasme wegebt. Swim 22 combineert de fondsenverwerving voor onderzoek naar diabetes met actieve lichaamsbeweging, die de ziekte kan voorkomen. Het is een stimulans voor mensen die het zwembad normaal links laten liggen omdat ze baantjes trekken saai vinden.

Bron: The Drum

WHO lanceert twaalfjarig actieplan voor meer beweging 

Swim 22 zou een voorbeeld kunnen zijn uit het nieuwe rapport 'More Active People for a Healthier World’ van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). De WHO heeft daarin een plan opgesteld van vier strategische doelen onderverdeeld in twintig actiepunten om tenminste vijftien procent van de wereldbevolking in beweging te krijgen. "We gaan mensen niet meer vertellen om in actie te komen", stelt professor Fiona Bull van WHO. "We willen ons richten op de redenen waarom ze niets doen, en deze zijn vaak cultureel, economisch of door de omgeving bepaald."
Veel steden en gemeenschappen zijn niet gebouwd voor sport of beweging, waardoor de inwoners niet in staat zijn om aan hun gezondheid te werken als ze zouden willen. Het rapport richt zich daarom vooral tot overheden en professionele sportorganisaties om publieke sportfaciliteiten te scheppen.

Bron: WHO

Topsporters inzetten in de strijd tegen klimaatverandering

De topatleet als voorbeeld en rolmodel voor zijn supporters en de jeugdsporter. Dat ziet de buitenwereld bijna als een plicht, maar valt voor het individu niet altijd mee. Dat blijkt ook bij het recruteren van beroemdheden bij acties tegen de klimaatverandering, meent sportmarketeer Michael Pedersen. "Professionele atleten zijn jong en concentreren zich op wedstrijden en trainingen. Aan mensenrechten- of racismeprojecten doen zij eerder mee, want als atleten hun fans op Twitter oproepen tot een duurzame gedragsverandering dan willen de volgers altijd weten wat zij zelf doen. Dat kan pijnlijk zijn als ze bijvoorbeeld veel vliegen." 
Niettemin haalt Pedersen sporters over door te wijzen op de sponsormogelijkheden bij de sociale verdieping van de band met supporters. Ook kunnen ze betrokken raken bij ontwikkelingen, die kansen biedt op een carrière na de sport. Daarbij is de geloofwaardigheid van de sporter heel belangrijk. Zij moeten via de Climate Citizins Pledge beloven hun ecologische voetstap in tien jaar te halveren. 
Pedersen bereidt met zijn bureau een vijftal projecten voor in niet nader genoemde sporten, nadat hij eerder begonnen is in het skiën waar de gevolgen van de opwarming helder zijn voor zowel atleet als supporter. De volgende uitdaging zijn de indoorsporten, waar de link meer creativiteit vraagt. "Pas gestopte sporters hebben de meeste passie om mee te doen, maar bij de organiserende bonden zit nog een oudere generatie die minder maatschappelijk denkt. Die is gefocused op een mooi evenement en zit niet te wachten op sociale verantwoordelijkheid."


Olympische atleten roepen op tot deelname aan Charter

Bij een bijeenkomst in Lausanne deze week heeft een honderdtal leden van de IOC atletencommissie 'Athlete 365' een voorstel geschreven voor een nieuw 'Athlete Charter of Rights and Responsibilities', waarin regels rond integriteit, doping, goed bestuur, loopbaan, wedstrijden en rechtsbescherming zijn opgenomen. Een speciale website nodigt Olympische sporters uit om te discussieren over de inhoud. Zij kunnen zich via een mailtje opgeven bij het IOC.
Het Charter wil de atleten een stem en bescherming geven. Volgens de opstellers zal het document voortdurend in ontwikkeling zijn om zich daarmee aan te kunnen passen aan de steeds veranderende buitenwereld. 


Evenement van de Week: WK Basketbal 3x3 (8-12 juni, Manila)

Twee teams staan dit weekend voor Nederland op de vloer bij het WK in de Filippijnen. Vorig jaar is deze basketballvorm toegevoegd aan het programma van de Spelen in Tokyo. De Nederlandse Basketball Bond heeft flink ingezet op de discipline, waarin twee teams van drie tegen elkaar uitkomen op een half veld met slechts één basket. Bij het vorige WK haalden de Oranjeheren zilver na een nederlaag in de finale tegen Servië, terwijl de dames in de halve finale sneuvelden tegen de latere winnaar Rusland. Met Karin Kuijt heeft Oranje een wereldster in huis. Beide teams moeten in staat zijn om de groepsfase te overleven, waarna de acht beste ploegen op dinsdag 12 juni de hele knock-out fase achter elkaar afwerken. 
In de nieuwe uitgave van Sport & Strategie, die deze week verscheen, schrijft Pieter Verhoogt over de professionele Amerikaanse versie, de BIG3. Daarin spelen voormalige NBA-spelers in teams van vijf toernooitjes door het hele land. Na een zeer succesvolle start begint half juni het tweede seizoen met veel muziek en lifestyle rond de halfcourts. Verhoogt vertelt dat het publiek van de BIG3 in de stadions en voor de televisie aanzienlijk jonger is dan gebruikelijk bij sportwedstrijden. 

Bron: FIBA




Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image

Laatste nieuws

15 juni 2018
Anti-doping wetsvoorstel in VS vernoemd naar klokkenluider Rodchenkov
Pijl
Twee Congressleden hebben deze week een ambitieus wetsvoorstel ingediend om dopingfabricag...
15 juni 2018 // Buitenland
14 juni 2018
KNVB start opleiding om bestuurders bij amateurclubs te versterken
Pijl
De KNVB zet een volgende stap in het versterken Nederlandse amateurclubs. Met de KNVB Ass...
14 juni 2018 // KNVB
13 juni 2018
Nieuwe vacatures in de sport bij NOC*NSF, Atletiekunie en Badminton Nederland
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
13 juni 2018 // Bonden

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij NOC*NSF, Atletiekunie en Badminton Nederla...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Zo overtuig je bij het onderhandelen in het Engels