"Clubs moeten eigen content maken, anders loopt het slecht af"

23 februari 2017 // Media // Door: Tessa de Wekker
De aandacht die de korfbalclubs met hun streams voor de sport hebben weten te creëren, lijkt effect te hebben.
Het begon vier jaar geleden met een simpele webcam waarmee een vrijwilliger van korfbalvereniging TOP uit Sassenheim de wedstrijden van het eerste team live streamde via Youtube. Inmiddels heeft de regerend landskampioen een semiprofessioneel tv-team met 6 camera’s, een studio, commentator, microfoons, presentator, regisseur, cameramensen, honderden meters kabels en andere technische snufjes. 

Rondom elke thuiswedstrijd maakt de club een twee uur durende live uitzending, compleet met voorbeschouwing, analyses in de rust en interviews met spelers en coaches na afloop. Samen met PKC loopt TOP voorop in het zelf maken van content. Maar ook alle andere clubs in de Korfbal League verzorgen minimaal een livestream van hun thuiswedstrijden. "Als je niet zelf je eigen content creëert, ben je als sport niet meer interessant", zegt André Kager, de voorman van TOP Live. 

Hij noemt korfbal een 'non-exposure sport'. De NOS zond voorheen alleen de zaalfinale uit, en af en toe was er een reportage van een play-offwedstrijd. Met de komst van internet en de streamingsmogelijkheden via onder andere Youtube, hebben de korfbalclubs, inmiddels niet alleen die in de League maar ook in de hoofdklasse, het heft in eigen hand genomen. Ook clubs in de eredivisie basketbal verzorgen elke wedstrijd een eigen livestream en bij sporten als waterpolo, volleybal en handbal is de service in opkomst. Ze moeten wel, zegt Kager. "Als je je niet kunt onderscheiden en aandacht op jouw sport kunt richten, dan loop het slecht af met je sport." 

Gemiddeld kijken er zo’n 2.000 mensen naar een live-uitzending van TOP Live. Daarna loopt de teller meestal op tot zo’n 8.000. De seizoensopener tegen PKC heeft inmiddels bijna 14.000 views. Ook het Youtube-kanaal van PKC kent deze cijfers.  

De aandacht die de korfbalclubs met hun streams voor de sport hebben weten te creëren, lijkt effect te hebben. Ziggo Sport zond vorig jaar enkele play-offs en de zaalfinale (toen voor het eerst in de Ziggo Dome)live uit. En dit seizoen zijn zelfs al enkele reguliere competitiewedstrijden rechtstreeks op televisie te zien geweest. De wedstrijd van Fortuna tegen Blauw-Wit werd twee weken geleden door zo’n 10.000 mensen bekeken. Kager: "Korfbalwedstrijden behoren inmiddels tot de best bekeken live-uitzendingen van Ziggo. Opeens zie je dat ze de competitie willen gaan volgen. Dat is mede te danken aan de uitzendingen die de clubs zelf al een aantal jaar maken. Een partij als Ziggo heeft het idee dat ze iets lieten liggen." 

Intussen gaat het team van Kager gewoon door met het verzorgen van de eigen uitzendingen. "Een paar weken geleden was Ziggo hier. Dat was ontzettend leuk. Het was mooi om te zien hoe die regisseur zijn cameramensen en andere collega’s aanwijzingen geeft. Daar kunnen wij zeker wat van leren. Of we ooit op dat niveau komen? Wij blijven amateurs. En vrijwilligers. Eén camera van Ziggo kost 160.000 euro. Van dat bedrag kunnen we alle Korfbal League clubs voorzien van alle apparatuur die wij bij TOP hebben. Wij doen het met een paar duizend euro per jaar. Maar we hebben wel verstand van korfbal en er komt elke keer iets bij. We hebben nu twee camera’s vast in het plafond boven de korven en sinds dit seizoen een commentator en studiopresentatie. Als je bedenkt dat we pas vier jaar geleden zijn begonnen met een huis-tuin-en-keuken-webcam, dan zijn we een eind gekomen." 

Inmiddels is er ook interesse uit België. Afgelopen zondag reisde een delegatie van TOP samen met videomensen van Dalto  (Driebergen) naar de Belgische topclub Boeckenberg om daar enkele workshops te geven en de wedstrijd tegen De Meeuwen live te streamen. Ook in België leeft de ambitie om goede eigen content te gaan maken. 

Ondertussen heeft Kager ook nog wel een wensenlijstje voor Nederland. Een live schakelprogramma met verschillende wedstrijden uit de Korfbal League en analyses ziet hij wel zitten. "Een echt compleet korfbalprogramma, dat is een droom. Maar dan moet er nog wel heel veel gebeuren hoor."

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

20 augustus 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: Sportief Capelle, China Plus en Wieleracademie
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
20 augustus 2017 // Bonden
18 augustus 2017
De internationale sportweek van S&S: Hero de ster van de WK Atletiek
Pijl
Deze week sloot de competitie voor het Japanse publiek om de mascotte voor de Spelen in 20...
18 augustus 2017 // Buitenland
16 augustus 2017
Met de app FIT HAPPENS verandert de stad in een groot sportterrein
Pijl
Tijdens de Nationale Sportweek in september wordt de app FIT HAPPENS 010 officieel gelance...
16 augustus 2017 // Ondernemerschap

Partnernieuws

Arko Sports Media Arko Sports Media zoekt Junior Event Professional
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Sportief Capelle, China Plus en Wieleraca...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Tonny Pijnappels wint SPECO-award voor scriptie over identiteit van N.E.C.
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...