De voetbalweek van S&S: Lok de millennial naar het stadion

4 juli 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Lok de millennial naar het stadion

Het juli-nummer van voetbalzakenblad FC Business heeft een bijlage over technologische ontwikkelingen in de relatie tussen de club en haar winkelende supporters. Zo spreekt de persoonlijke benadering via gekoppelde verkoopsystemen vooral de millennials aan, die zich graag naar de fanshop bij het stadion laten lokken met een speciaal op hen toegesneden aanbieding. Of lanceer een kortingsactie via de clubtwitteraccount direct na het laatste fluitsignaal van een gewonnen wedstrijd. 

Inzicht in de koopgeschiedenis van de fans blijkt zelfs voor kleine clubs tegenwoordig mogelijk. Verder bekijkt het blad de inhoud van de clubwebsites, waar tekstjes en beeldmateriaal niet langer voldoen. Jonge fans halen hun informatie nu bij voorkeur via sociale media, waar exclusief materiaal de meeste kijkers trekt. Filmpjes van achter de schermen, bewerking van archiefmateriaal en de invloed van aansprekende twitteraars en vloggers hebben de toekomst.

Bron: fcbusiness

FIFA vergat de hitte in Qatar

De publicatie van het volledige Garcia-rapport vorige week heeft ten minste aangetoond dat het België/Holland-bid voor het WK 2018 als enige onkreukbaar door de biedprocedure is gekomen. De onderzoekers konden niets vinden in de aangeleverde stukken. De meeste schandalen rond andere bieders kwamen al eerder in de publiciteit, maar nog weinig was bekend wat het bidcomité van de FIFA vond van een WK in Qatar onder de brandende zomerzon.

Het IOC wees het bid van Doha voor de Olympische Spelen in 2016 af omdat zij niet wilden tornen aan de vastgestelde data. Het gewaarschuwde Qatar beloofde een air-conditioned toernooi in juni, nadat FIFA-dokter Michel d’Hooghe al in de aanloop naar het WK in 1994 waarschuwde voor voetballen in grote hitte. In de aanloop naar de verkiezing in december 2010 beloofde de Belgische medicus een nieuw rapport uit te brengen over de gevaren, maar dat zou nooit verschijnen. Garcia suggereert dat het hitteprobleem in het technisch rapport over Qatar door opsteller Mayne-Nicholls onder tafel is geschoven vanwege persoonlijke belangen net als het onderzoek van Michel d’Hooghe wiens zoon een positie kon krijgen in de oliestaat. Daarom bleef dit probleem onderbelicht in de bespreking van de bids voor de verkiezing. 

Bron: fifa.com

Controversiële internationale start VAR 

De Confederations Cup heeft nog niet vaak zoveel gespreksstof opgeworpen als bij deze editie en dat was precies wat de bedenkers van de Video Assistant Referee (VAR) wilden voorkomen. Bedoeld om de scheidsrechters uit het middelpunt van de voetbaldiscussies te halen leek vrijwel iedere duel op het toernooi in Rusland bij te dragen aan een toenemend tumult. 'Verwarrend, controversieel en tijdrovend.', meent Andrew Warshaw, blogger van Inside World Football. Oud-scheidsrechter Mark Halsey op Twitter: "Wat is er aan de hand met VAR? Er bestaat een protocol, maar de officials houden zich daar niet aan."
FIFA-scheidsrechtersbaas Pierluigi Collina geeft toe dat het systeem 'onder constructie' is, maar "één van de scheidsrechter appte me dat hij meer plezier had in de wedstrijd omdat hij minder druk voelde." Volgens Gianni Infantino was het toernooi anders afgelopen zonder VAR, minder eerlijk. "We moeten de communicatie verbeteren en de manier van omgaan met VAR, zoals de benodigde tijd." 


Chinese miljoenentransfers alweer voorbij

Een bijzondere maatregel heeft de transferperiode halverwege de Chinese voetbalcompetitie gierend tot stilstand gebracht. Na miljoenenuitgaves aan sterspelers in de winter van 2016 volgde al een aanzienlijke afname door een maximum van drie buitenlanders bij de aftrap aan het begin van dit seizoen. Onlangs heeft de overheid een nieuwe maatregel ingesteld, die even simpel is als effectief voor de toekomst van haar eigen nationale team.
Voor iedere transfersom tot zes miljoen euro dient een club hetzelfde bedrag in haar eigen jeugdopleiding te steken. Hetzelfde idee geldt voor een aankoop boven de zes miljoen, maar dan gaat dat bedrag in een staatsfonds voor voetbalontwikkeling. De komst van buitenlandse spelers heeft tot nu toe niet geleid tot een betere competitie, omdat sterren op het veld stonden met matige nationale spelers. Daarnaast bleken de duurste aankopen volstrekt niet te voldoen. China wil voetbal nu gebruiken in haar politiek om jongeren sportief bezig te laten zijn en een nationaal team dat leuk meedoet op het internationale toneel. 


Evenement van de Week: Nederland - Wales (vriendschappelijk, 8 juli, Rotterdam)

Komend weekend spelen de Oranje Leeuwinnen hun laatste oefenduel in de aanloop naar het EK in eigen land, dat op 16 juli begint met de wedstrijd tegen Noorwegen. Alle groepsduels van de gastvrouwen zijn al uitverkocht en toch constateert Nicole Bekkers, hoofd sponsoring van de KNVB, dat Nederlandse bedrijven weinig interesse tonen voor het toernooi. Ook sportmarketeer Ruud van der Knaap vond de beperkte interesse opmerkelijk, zei hij vorige week in het Financieele Dagblad.
"Je hebt de kans als 'first mover' tegen lage kosten je plek te claimen. Duitse merken zien dat wel." Hij wijst op het vrouwentennis waar de sponsoring al behoorlijk is gelijkgetrokken. "Evian en Porsche sponsoren het damestennis volop. Sommige merken slaan zich na dit EK voor de kop dat ze zo'n kans hebben laten lopen."
Andere deskundigen wijzen op de brede doelgroep in de stadions, waaronder hele gezinnen, en de positieve sfeer, terwijl voetbal de snelst groeiende sport is onder meisjes. De KNVB maakt deze week waarschijnlijk bekend welke lokale partners zich wel aan het toernooi verbonden hebben. 

Bron: fd.nl


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image

Laatste nieuws

17 oktober 2017
De voetbalweek van S&S: Regenboogband in betaald voetbal zeer positief ontvangen
Pijl
Afgelopen weekend droegen alle aanvoerders in de Eredivisie en de Jupiler League een band ...
17 oktober 2017 // Voetbal
12 oktober 2017
De internationale sportweek van S&S: 'Beyond Live' is de toekomst van sportbeelden
Pijl
De interesse in sportbeelden groeide vorig jaar met 13 procent, terwijl televisiekijken af...
12 oktober 2017 // Buitenland
10 oktober 2017
De voetbalweek van S&S: Club accepteert sponsor onder protest
Pijl
Non-league football in Engeland lijkt op ons amateurvoetbal, maar de piramide bestaat daar...
10 oktober 2017 // Voetbal

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Arko Sports Media SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je mer...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...