De voetbalweek van S&S: Advocaten verdienden 100 miljoen aan FIFA

19 december 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Advocaten verdienden 100 miljoen aan FIFA
Afgelopen week eindigde in New York de rechtszaak rond drie voetbalofficials, die beschuldigd zijn van corruptie. Een aantal collega’s heeft eerder geschikt met justitie, waardoor de jury alleen nog over de lengte van de straf hoeft te oordelen.

De juristen van de FIFA konden direct door naar het volgende schandaal, want Amnesty International publiceerde dit weekend een nieuw onderzoek naar de arbeidsomstandigheden bij de stadionbouw in Qatar. Nepalese arbeiders moeten eerst flinke schulden maken om bij makelaars een baan te kopen om vervolgens in Qatar niet te krijgen wat hen is beloofd. Terugkeren is vrijwel onmogelijk. Het rapport bevestigt de bevindingen van een onderzoeksteam van de FIFA zelf, waardoor de druk groeit om de bouwbedrijven in Qatar aan te pakken.
Tegelijkertijd is Heine Allemagne, de uitvinder van het 'vrijetrappenschuim', in Brazilië naar de rechter gestapt, omdat de FIFA zijn product niet heeft beschermd na de succesvolle introductie op het WK 2014. Aanvankelijk wilde de wereldvoetbalbond het patent voor de  spray, genaamd '9.15 Fair Play Limit', voor een half miljoen dollar kopen, maar zag daarvan af. Na het succes op het toernooi in Brazilië ontwikkelden andere bedrijven vergelijkbaar schuim, dat binnen een minuut na het aanbrengen weer verdwenen is. De Braziliaanse rechter kende de claim van Allemagne toe en veroordeelde de FIFA tot een boete van vijftienduizend dollar per wedstrijd bij gebruik van de spray. De FIFA is inmiddels in beroep gegaan. De bond heeft sinds 2015 al honderd miljoen dollar aan rechtsbijstand uitgegeven.

Bron: nytimes.com

UEFA investeert tien miljoen euro in projecten

FIFA-voorzitter Gianni Infantino kwam ook nog in het nieuws, doordat hij als functionaris van de UEFA de Turkse bond toestemming gaf om een straf voor Fenerbahce wegens omkoping te verzachten. De UEFA sloot de kampioen van 2011 wel voor twee jaar uit van de Champions League. In de eigen competitie kreeg Fenerbahce echter geen strafdegradatie, vanwege de mogelijke verminderde inkomsten uit televisierechten. Ook mocht zij haar titel behouden tot ongenoegen van Trabzonspor, dat op doelsaldo als tweede eindigde. 
Daartegenover verdeelde de UEFA deze maand de ontvangen boetes voor de overtreding van de Financial Fair Play-regels van vorig seizoen over de deelnemers die zich wel aan de regels hielden. De betrokken Eredivisieclubs verdienen daarmee een kerstgratificatie van ongeveer een kwart miljoen euro. Verder publiceerde de voetbalbond het verslag van One Goal for Education van de UEFA Foundation. Zevenhonderdduizend kinderen in zesenzestig landen profiteerden van een aantal projecten, waarbij dit jaar extra aandacht was voor voetbal in vluchtelingenkampen. De UEFA investeerde meer dan tien miljoen in het programma. 

Bron: efdn.org

Familieleven is niet te combineren met topvoetbal

Vorige week kwamen de OranjeLeeuwinnen en de KNVB tot overeenstemming over de financiële vergoedingen tot en met het WK 2019 in Frankrijk. Volgens de speelsters is het maandsalaris voldoende om zich volledig te kunnen concentreren op hun voetbalcarrière. De toename van inkomen is een eerste stap, maar het vrouwenvoetbal kent een flinke achterstand op de mannen door diverse andere factoren, zo blijkt uit het net verschenen '2017 FIFPro Global Employment Report' over hun arbeidsomstandigheden. 
Bijna zeventig procent van de speelsters is jonger dan drieëntwintig jaar en negentig procent verwacht ook vroeg te stoppen. Het gemiddelde salaris is zeshonderd dollar, terwijl het gemiddelde contract na één seizoen alweer afloopt. De helft van de professionele vrouwen heeft overigens geen arbeidscontract. De FIFPro ziet goede kansen voor de toekomst van het vrouwenvoetbal, zelfs als voorbeeld voor de mannen, als de internationale bonden snel licentievoorwaarden opstellen voor de clubs in hun competities, vergelijkbaar met het Financial Fair Play systeem, en de regulering niet aan marktpartijen over te laten. Ook vraagt de FIFPro meer aandacht voor kinderopvang en zwangerschapsverlof, want het gezinsleven blijkt nu niet of nauwelijks te combineren met topvoetbal. Slechts twee procent van de ondervraagde speelsters heeft kinderen. Al deze factoren leiden tot een tekort aan oudere speelsters in de hoogste afdelingen en weinig rechtszekerheid tijdens de carrière.

16-17 januari: ESSMA Congres over accomodaties en stadiongebruik

In samenwerking met de ECA en de EPFL organiseert de European Safety & Safety Management Organisation (ESSMA) half januari in Dublin een congres met veel sprekers uit de stadionbranche. Op de eerste dag staan plenaire discussies over de levensduur van de stadions, de wedstrijddagorganisatie en de fanjourney op het programma. Dag twee is gevuld met twee blokken van vier seminars, waarbij Rob Toussaint van Heracles Almelo spreekt over het enthousiasmeren van supporters voor een bezoek aan de club in een sessie over de fanbeleving en gastvrijheid. Op dat tijdstip moet hij concurreren met Yasser El Mulla, die vertelt over de stadionbouw voor het WK in Qatar. Andere onderwerpen op het stadioncongres zijn veiligheid, constructie en ontwikkeling, kaartverkoop en veldonderhoud.

Wedstrijd van de Week: Leeds United - Hull City (zaterdag 23 december)

Sinds de implosie van de club na een overmoedige poging tot vaste deelname aan de Champions League zijn de gloriedagen van Leeds United voorbij. De fans zijn nu al tevreden met een redelijke positie in de Championship, maar de internationale uitstraling bestaat nog wel. Buitenlandse fans kunnen de wedstrijden tegenwoordig voor een klein bedrag rechtstreeks bekijken op de eigen internetzender LUTV van Leeds United.
Sinds het begin van het seizoen hebben de clubs uit de Football League de rechten op rechtstreekse beelden op internet in eigen hand. Met ingang van deze maand is de laatste kampioen van de oude First Division in 1992 de eerste Britse club, die haar LED-boarding op haar televisiezender kan aanpassen aan de regio van de kijker. Met speciale technologie kunnen de kijkers in het buitenland adverteerders uit hun eigen land of continent zien. De club verwacht zelf veel van deze doelgerichte marketing, waarmee zij de boarding meerdere malen kan verkopen.

Bron: adi.tv


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image

Laatste nieuws

18 februari 2018
Nieuwe vacatures in de sport bij: Watersportverbond, KNVvL en Sportbedrijf Lelystad
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
18 februari 2018 // Bonden
15 februari 2018
Rusland verovert buurlanden via de ijshockeyhal
Pijl
Terwijl de olympische beweging een vredelievende overwinning behaalde met de verwelkoming ...
15 februari 2018 // Buitenland
13 februari 2018
Los Angeles twijfelachtig als speelstad voor WK 2026
Pijl
The Boston Consulting Group heeft United 2026, het WK-bid van de Verenigde Staten, Mexico ...
13 februari 2018 // Voetbal

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: Watersportverbond, KNVvL en Sportbedrijf ...
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Keep up your (presentation) game!