Het huwelijk tussen IOC en de grote M is voorbij

3 juli 2017 // Perstribune
Het huwelijk tussen IOC en de grote M is voorbij
Ik ken collega-journalisten die maar wat blij waren met de aanwezigheid van McDonald’s op het terrein van de Olympische Spelen. Eentje lustte het meestal bruin uitgeslagen ontbijtvoer van het olympische mediadorp van Sotsji niet, maar hij bleef op de been door zich dagelijks rond negenen vol te laden met cakejes, koeken en sandwiches van de Mac. Kwam bij deze man niet aanzetten met de onwenselijkheid van zo’n dikmakende snackbar in de olympische speeltuin. Trouwens, was de koffie dan niet goed?

Die tijd is bijna voorbij. In Pyeongchang mag McDonald’s bij gratie van alle Kimmen en Lee’s nog zijn hamburgers en kipnuggets verkopen. Maar dat is het uitvloeisel van een lokaal contract. Het huwelijk tussen het IOC en de grote M is evenwel voorbij. Zomaar opgezegd op een vrijdag in juni. Een dag later wat onontdekt nieuws op de website en maandag toch nog een bericht op pagina 2 in de Volkskrant.
Het was immers de scheiding in een onwaarschijnlijk huwelijk. Dat van een sportorganisatie dat gezondheid hoog in het vaandel heeft met een gehaaid bedrijf dat vetten en suikers verkoopt en de westerse mens vele kilo’s dikker heeft gemaakt. Op zuiver juridische gronden zullen we ze hier niet betichten van het ontstaan van obesitas.   

De sponsoring van het IOC door McDonald’s was een overeenkomst die van kracht was sinds de Olympische Winterspelen van 1976, die van Innsbruck. In 1985 trad McDonald’s als een van de eerste multinationals toe tot het uiterst kostbare programma van TOP-sponsors. Het laatste contract, 2012-2020, stond te boek voor 100 miljoen dollar (89,5 miljoen euro). Ook daarom was die plotseling breuk een merkwaardige. Er was een contract dat ongetwijfeld bij het volle verstand is getekend, maar nu toch niet zo waardevast bleek te zijn.  

Wielrenner Bauke Mollema twitterde op de derde dag van de Spelen een foto van de lange rij voor de Mac. De verbaasde en geïrriteerde Mollema schreef over 'een ongezonde vreetschuur'. ‘Bizar, dit heeft niets met sport te maken.’

De verbintenis van de olympische familie met het Amerikaanse hamburgerketen kwam de voorbije jaren steeds meer onder vuur te liggen. De connectie werd niet begrepen. Het (vele) eten van de burgers van McDonald’s werd en wordt als ongezond gezien; het zou ongepast zijn dat te koppelen aan de gezonde levensstijl van topatleten. Zij horen immers volkomen andere voeding tot zich te nemen. 

In de praktijk viel dat tegen. Bij de Spelen van Rio stond de langste rij voor het McDonald’s restaurant, in de internationale zone van het Olympisch Dorp, waar atleten zich kwamen volproppen met in doosjes en tasjes gevatte fastfood. 

Hans Klippus van AD werd er door zijn chef op uitgestuurd om dat eens vast te leggen. Uit dat verhaal van de zomer 2016: ‘Een van de grootste klachten van een flink aantal olympische sporters: de McDonald's in hun atletendorp is te klein. Dus staat er de hele dag een lange rij voor het filiaaltje van de hamburgerketen in de internationale zone. Met name 's avonds laat, na het sporten, is het er druk. De wachttijd loopt dan soms op tot driekwartier. Felle zon, regen, wind, het maakt niet uit, de sporters gaan er staan voor hun gratis snacks.’ (..) Wielrenner Bauke Mollema twitterde op de derde dag van de Spelen een foto van de lange rij voor de Mac. De verbaasde en geïrriteerde Mollema schreef over 'een ongezonde vreetschuur'. ‘Bizar, dit heeft niets met sport te maken.’ 

Dan was er nog recordkampioen Usain Bolt, de man die de 100 en 200 meter achter de naam schreef op drie achtereenvolgende Spelen. Hij maakte naam met een enorme consumptie van kipnuggets. Hij liet weten er honderd per dag (5 doosjes van 20) naar binnen te werken. Raketbrandstof schreven internationale kranten. Overigens stelde McDonald’s een maximum van twintig artikelen per klant in. Zo erg was het in Rio de Janeiro.

Ik voorzie dat we bij Nederlandse sportevenementen eindelijk verlost zijn van het kleffe broodje ham in een plastic zakje (zoals bij de TT in Assen) en na afloop niet door de McDrive hoeven om de honger te stillen.

Dat is straks allemaal voorbij. Er kwamen mooie marketingpraatjes langs bij het uitspreken van de scheiding. Andere focus voor de fastfoodgigant die een gezonder imago wil uitstralen. IOC leek er niet erg mee te zitten, want daags erna kwam er berichtgeving op gang over chipsfabrikant Intel dat 200 miljoen dollar voor vier jaar zou willen betalen. Chips in computers wel te verstaan. De zesde technologiesponsor trouwens na Panasonic, Samsung, Atos, General Electric en Alibaba.

Voorlopig, meldt het IOC, wordt er niet uitgekeken naar een sponsor uit het voedselbereik. Het geeft nationale olympische comités kansen. Toen ik ernaar vroeg bij de marketingman van NOC*NSF, Thomas van Schaik, begon die niet over Burger King (voetbalbond) of de Mac. Nee, hij noemde La Place. Want die serveren gezond voedsel. En die keten is eigendom van de familie Van Eerd die met Jumbo al een fors deel van de Nederlandse sportsponsoring voor de rekening nemen. 

Ik voorzie dat we bij Nederlandse sportevenementen eindelijk verlost zijn van het kleffe broodje ham in een plastic zakje (zoals bij de TT in Assen) en na afloop niet door de McDrive hoeven om de honger te stillen. La Place gaat ons en de rest van de sportwereld prachtige salades en soepen serveren, getooid met een logo van vijf ringen. Laat dat maar aan Van Schaik over.  

Foto: wikimedia


Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image

Journalisten

Hans Klippus
28 mei 2014
Verslaggever AD Sportwereld
Pijl
Verslaggever bij AD Sportwereld.
Guus van Holland
2 februari 2015
Pijl
Voormalig chef-sport van NRC Handelsblad
Bart Jungmann
29 januari 2015
Sportredacteur van De Volkskrant
Pijl
Sportredacteur van De Volkskrant

Laatste nieuws

17 december 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: SportFriends, KNZB en Kenniscentrum Sport
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
17 december 2017 // Bonden
14 december 2017
De internationale sportweek van S&S: Esports op de Spelen en ISU is schatrijk
Pijl
Om een jongere doelgroep aan te spreken zou het IOC maar wat graag esportsdisciplines aan ...
14 december 2017 // Buitenland
13 december 2017
7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren
Pijl
Een gewetensvraag: ‘Hoe klink jij eigenlijk als je Engels spreekt? Klink jij als een Louis...
13 december 2017 // Ondernemerschap