Nijmegen is de Vierdaagse (en omgekeerd)

20 juli 2017 // Perstribune
Nijmegen is de Vierdaagse (en omgekeerd)
Met relatief kleine eigen investeringen wordt een evenement in gang gehouden dat de stad, economisch en qua citymarketing, een superrendement oplevert.

Nijmegen, dat is de stad van Jantje Peters, van Frank Boeijen, Willibrord Frequin en Dries van Agt. En van de rode universiteit in de jaren zeventig en tachtig. En natuurlijk: stad van de Vierdaagse! Al vijftien jaar zet tv-programmamaker Fons de Poel (naast Peters, Boeijen, Frequin en Van Agt wellicht de vijfde landelijk bekende Nijmegenaar) met Het gevoel van de Vierdaagse zijn geboortestad in het zonnetje als daar in juli de vierdaagse wordt gehouden.


Alles past: De Poel, Nijmegen, de KRO, dat het programma uitzendt, en de vrome blijmoedigheid die van het wandelevenement afstraalt. Het katholieke geloof mag dan vrijwel zijn uitgestorven, de katholieke mens leeft nog volop.


De vierdaagse is hét topsportevenement van de gewone man. Elke deelnemer – ze zouden zonder uitzondering je buurman of -vrouw kunnen zijn - krijgt als martelaar van hitte en blaren de heldenstatus toegemeten. Devoot leggen De Poel en krullenjongen Sander de Kramer ieders drijfveren en emoties bloot. Elke deelnemer wordt opgetild in zijn uniciteit en aan de thuisblijver verkocht als een ongekende paradijsvogel.

40 miljoen extra inkomsten

Als grootste meerdaagse wandelprestatietocht ter wereld is de Vierdaagse uitgegroeid tot een instituut dat onlosmakelijk verbonden is aan Nijmegen. De Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen, zoals het evenement officieel heet en waar de commercieel succesvolle, zeven dagen durende Vierdaagsefeesten aan zijn gekoppeld, zijn voor Nijmegen ook economisch te belangrijk geworden om ooit nog los te laten.


Onlangs bracht het blad SportNEXT in kaart wat de Vierdaagse de Gelderse stad aan voorspoed brengt. Voor de honderdste editie vorig jaar kwamen 47.166 wandelaars hun startbewijs ophalen, onder wie 6.300 buitenlanders uit 67 landen (bijna de helft uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk). Volgens de afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente Nijmegen brachten de wandelaars naar schatting ruim 11,3 miljoen euro extra bestedingen naar de gemeente en de omgeving: ruim 8,3 miljoen in Nijmegen, ruim 3 miljoen in de regio. In werkelijkheid is de economische impact groter, aangezien de uitgaven van de toeschouwers en de organisatoren niet werden meegeteld.


De meeste deelnemers bleven minstens vier dagen overnachten. Samen besteedden ze zowat 4,3 miljoen euro aan overnachtingen: 2 miljoen in Nijmegen (gemiddeld 24,88 euro per persoon per nacht) en 2,3 miljoen in de regio rond de stad (gemiddeld 29,64 euro per persoon per nacht). Het grootste deel van de dagbestedingen gebeurde dan weer in Nijmegen zelf: 6,3 miljoen euro tegenover 700.000 euro in de omliggende regio. De meeste uitgaven gingen naar eten en drinken: gemiddeld ruim 18 euro per dag in Nijmegen.


"Het lukt andere steden maar mondjesmaat om een evenement zo sterk op de stad te laten afstralen."

De 360.000 unieke bezoekers van de Vierdaagse-feesten, die vorig jaar de stad gedurende de Vierdaagse-week 1,5 miljoen keer aandeden, waren een nog grotere bron van inkomsten.Zij gaven in totaal 33,2 miljoen euro uit tijdens het evenement. Een ruime meerderheid van dat bedrag, 29,1 miljoen euro, werd gespendeerd aan eten en drinken. Bij elkaar opgeteld wordt volgens Onderzoek & Statistiek in de week van de Vierdaagse naar schatting 41,5 miljoen euro extra uitgegeven in de stad.

Superrendement

De Vierdaagse genereert ook een toeristisch-promotioneel effect op langere termijn, dat zich tot ver buiten de stadsgrenzen van Nijmegen uitstrekt. In een imago-onderzoek uit 2015 werd het grote belang van de Vierdaagse voor de landelijke bekendheid en het imago van de stad aangetoond. Tijdens de Vierdaagse verdubbelt de berichtgeving over Nijmegen in de (sociale) media, en onder Nederlanders is het evenement de meest genoemde associatie bij de stad. Ook het toeristisch-promotioneel effect op de deelnemers is ronduit positief: negen op de tien wandelaars krijgt gedurende de Vierdaagse een positiever beeld van Nijmegen en overweegt vaker op bezoek te komen.


Het opmerkelijke aan de Vierdaagse is dat er nauwelijks publiek geld aan te pas komt. De Stichting Vierdaagse-feesten investeert dit jaar ongeveer 1,6 miljoen euro in de feesten. Een derde daarvan wordt opgehaald uit sponsoring en ongeveer een derde uit de pachtkosten die ondernemers in de binnenstad worden gerekend voor het gebruik van de openbare ruimte. Ook de gemeente draagt bij. Nijmegen verhuurt de binnenstad voor een symbolisch bedrag van 1 euro, en subsidieert de Vierdaagse-feesten met een bijdrage van 385.000 euro. Met die relatief kleine eigen investeringen wordt een evenement in gang gehouden dat de stad, economisch en qua citymarketing, een superrendement oplevert.


En zelfs al zou er niemand op de Vierdaagse afkomen, dan nog is het evenement goud waard voor de stad, zegt Willem de Boer, sporteconoom aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) op Nu.nl. "De Vierdaagse is onderdeel van de identiteit van Nijmegen. Het lukt andere steden maar mondjesmaat om een evenement zo sterk op de stad te laten afstralen. Zeker bij sportevenementen is het moeilijk. Je zou als gemeente gek zijn als je daar ooit van af wil."

Ereburger

Fons de Poel profiteert als programmamaker in gelijke mate. Een tijdlozer en makkelijker tv-programma dan de verslaggeving van een jaarlijks wandelevenement lijkt ondenkbaar. Tot in lengte der dagen kan hij dit format volhouden. Om sporteconoom De Boer te parafraseren: je zou als programmamaker gek zijn als je daar ooit van af wil. Bovendien levert het nog een welkom extraatje op. Gezien de bijdrage die hij met zijn programma levert aan de promotie van Nijmegen, kan het niet anders of de ijdele De Poel wordt ooit benoemd tot ereburger van zijn geboortestad. Zou hij die Vierdaagse zelf wel eens hebben gelopen?

Foto: Facebook @VierdaagseNijmegen

Journalisten

Willem Vissers
1 oktober 2014
Voetbalverslaggever De Volkskrant
Pijl
Voetbalverslaggever De Volkskrant
Wybren de Boer
27 oktober 2014
Eindredacteur NOS Sport
Pijl
Wybren de Boer is eindredacteur bij de NOS Nieuwsdienst Sport. Daarvoor werkte hij als s...
Iwan van Duren
25 september 2014
Journalist Voetbal International
Pijl
Journalist Voetbal International

Laatste nieuws

19 april 2018
Ruhrgebied dingt naar OS 2032
Pijl
Afgelopen zomer klonken de eerste geluiden over de Duitse interesse in de organisatie van ...
19 april 2018 // Buitenland
19 april 2018
Fietsorganisaties slaan handen ineen
Pijl
‘Het is druk en gevaarlijk op het fietspad, althans, dat is de publieke opinie. Jaarlijks ...
19 april 2018 // Bonden
18 april 2018
How to: je door een Engelse vergadering heen worstelen
Pijl
Je bent vast niet onbekend op het gebied van vergaderen. Maar kun jij ook zelfverzekerd ve...
18 april 2018 // Buitenland