De voetbalweek van S&S: Regenboogband in betaald voetbal zeer positief ontvangen

17 oktober 2017 // Voetbal // Door: Ernst Bouwes
De voetbalweek van S&S: Regenboogband in betaald voetbal zeer positief ontvangen
Afgelopen weekend droegen alle aanvoerders in de Eredivisie en de Jupiler League een band in regenboogkleuren om aandacht te vragen voor diversiteit in het voetbal. De banden kwamen regelmatig prominent in beeld tijdens Studio Sport, terwijl de actie ook zeer positief in binnen- en buitenland is ontvangen, zegt Danny Hesp, voorzitter van de Centrale Spelersraad CSR op de website van de VVCS, de spelersvakbond.

"Het initiatief is als het ware geëxplodeerd. De aandacht is enorm en de boodschap is over heel Nederland verspreid. Het aantal amateurverenigingen dat nu ook mee wil doen is ongelofelijk. Dit had ik niet zo extreem verwacht. Het is zo mooi om te zien dat iedereen, jong en oud, dit initiatief omarmt. Ik hoop echt dat dit gaat helpen om diversiteit binnen de sport en de club bespreekbaar te maken en ook gaat leiden tot constructief beleid binnen verenigingen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: voetbal is voor iedereen."

Bron: vvcs.nl

Hertha BSC sluit zich aan bij #takeaknee

Datzelfde Studio Sport toonde zondag een fragment van Omroep Brabant waarin toeschouwers oerwoudgeluiden maakten in de richting van PSV-spelers op de befaamde trap naar de kleedkamers in De Koel. Op basis van de beelden gaat de Venlose politie onderzoek doen, terwijl VVV excuses heeft aangeboden aan PSV. 
Hertha BSC nam dit weekend een uitgesproken standpunt tegen discriminatie in door solidariteit te tonen met de American footballers door voor het duel tegen Schalke 04 gezamenlijk door de knieën te gaan. Niet alleen de spelers maar ook de staf langs het veld deed mee aan #takeaknee.
Volgens oud-Feyenoorder Salomon Kalou was het een unanieme actie van de hele selectie. "We leven niet langer in de achttiende eeuw, maar sommige mensen zijn ideologisch nog niet zo ver", verklaarde verdediger Sebastiaan Langkamp. "Als we hun een les kunnen leren, dan is dat goed."


Adverteer in het hart van de voetbalfan

In het regeerakkoord van kabinet Rutte III is ook een paragraaf opgenomen over de kansspelwetgeving. "Bij de verlening van vergunningen voor kansspelen op internet zal als vergunningsvoorwaarde worden opgenomen dat de aanbieder op enigerlei wijze ook in Nederland is gevestigd. Bij het uitvoeren van het kansspelbeleid zal bijzondere aandacht worden besteed aan het terugdringen van kansspelverslaving en wordt het bestaande beleid rond de mogelijkheden voor de afdracht aan sport en goede doelen niet aangetast", aldus de tekst, die doet vermoeden dat de nieuwe Wet op de kansspelen (Wok) nu niet meer lang op zich laat wachten. 
Met het openstellen van de markt verwachten deskundigen, dat de intreders hun marketingbudget vooral in de voetbalwereld zullen steken. In Engeland draagt de helft van de Premier League-clubs de naam van een wedkantoor op het shirt, terwijl 40 procent van de reclameborden in de  Football League aandacht vraagt voor de goksector. In een opiniestuk op The Drum begrijpt marketeer Phil Carling de gedachte van de meer dan vijftig verschillende bookmakers om voetbal als billboard te gebruiken, maar vraagt om meer commerciële creativiteit. Door de wensen van de supporters in de sponsoring te betrekken, valt een wedkantoor direct op in het grote speelveld. Misschien is het Nederlands betaald voetbal voor deze gokbedrijven een mooie sparringpartner. 


Sutton United verovert duurzaamheidscertificaat The Planet Mark

Forest Green Rovers is voorlopig gekroond tot The Greenest Team in Sports, maar in de Conference, één divisie lager, is Sutton United in het bezit van The Planet Mark. Dat is een duurzaamheidscertificaat, dat de houder bindt om jaarlijks de CO2-uitstoot van haar activiteiten met 2,5 procent te verminderen. De club heeft in haar stadion dubbel glas aangebracht en recycled daarnaast vrijwel al haar afval. Verder investeert Sutton United in duurzame projecten van het Eden Project, dat The Planet Mark uitgeeft.
De club noemt haar actie Planet Positive, waarmee ze de duurzaamheidsgedachte ook wil uitdragen naar medewerkers en supporters. Daarnaast kiest ze voor samenwerking met milieuvriendelijke toeleveranciers en organisaties. Sutton United bereikte vorig seizoen veel bekendheid door de uitschakeling van AFC Wimbledon en Leeds United in de FA Cup. Vervolgens verloor de 'giantkiller' in de vijfde ronde op eigen veld van Arsenal. 
Dat duel en de reputatie van de club verloor wat van haar glans, nadat tweede doelman Wayne Shaw een pasteitje at op de reservebank waarschijnlijk vanwege een deal met een onbekend gebleven bookmaker. Shaw kreeg ontslag en is intussen geschorst vanwege het overtreden van het gokprotocol voor beroepsvoetballers. Dit lijkt een andere vorm van creativiteit dan Phil Carling in het bovenstaand artikel bedoelde.


Wedstrijd van de Week: Blackburn Rovers - Portsmouth (zaterdag 21 oktober League One)

Naast dit duel had de Voetbalweek ook kunnen kiezen voor Blackpool tegen Wigan Athletic of Bradford City tegen Charlton Athletic. Zes clubs uit de Engelse derde divisie, die de afgelopen elf jaar een periode in de Premier League speelden. De gigantische inkomstenstroom uit die tijd heeft hen niet gezonder gemaakt. Van de degradanten van vorig seizoen doet Middlesbrough het met een elfde plaats in de Championship nog het best, ondanks een parachutepayment van honderd miljoen euro. 
Volgens Vysyble, een financieel onderzoeksbureau, is promotie naar de Premier League voor de meeste clubs een gifpil. Van de negentien clubs die recentelijk de stap maakten wist alleen Crystal Palace een verlies te voorkomen. "Wanneer Football League-clubs meer geld uitgeven dan ze hebben om hun droom na te jagen, dan is de kans erg groot dat het op een nachtmerrie uitdraait", aldus Roger Bell, één van de onderzoekers.
Het rapport spreekt over economische uitputting als clubs mee willen gaan in de strijd met de gevestigde Premier League-clubs. Bij een nieuwe verdeling van inkomsten uit de buitenlandse televisierechtenverkoop zal het gat nog verder groeien. Bij het overleg volgende maand eisen de zes grootste clubs een grotere portie dan de huidige evenredige vijf procent, die vijfentwintig jaar geleden is overeengekomen. 

Bron: bbc.com

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

14 december 2017
De internationale sportweek van S&S: Esports op de Spelen en ISU is schatrijk
Pijl
Om een jongere doelgroep aan te spreken zou het IOC maar wat graag esportsdisciplines aan ...
14 december 2017 // Buitenland
13 december 2017
7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren
Pijl
Een gewetensvraag: ‘Hoe klink jij eigenlijk als je Engels spreekt? Klink jij als een Louis...
13 december 2017 // Ondernemerschap
12 december 2017
De voetbalweek van S&S: Drie op de tien topvoetballers hebben longproblemen
Pijl
Wetenschappers van de Universiteit van Kent hebben vastgesteld dat astma een meer voorkome...
12 december 2017 // Voetbal

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: SenW, Nevobo en KNVB
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English 7 tips om je Engelse uitspraak te verbeteren