SP hoogste aandeel in berichtgeving over sport

15 februari 2017 // Media
SP hoogste aandeel in berichtgeving over sport
LexisNexis ontwikkelde een monitor die het media-volume in relatie tot sport bijhoudt per partij. Gemeten wordt hoe vaak partijen zich in de media uiten omtrent de termen sport en topsport in relatie tot de Tweede Kamerverkiezingen. Het is de SP die de laatste honderd dagen het vaakst in de media voorkomt.

De monitor is een volume-monitor. Opvallend is ten eerste dat sport in relatie tot de verkiezingen weinig voortkomt in de media. LexisNexis monitort onder andere de landelijke, regionale en lokale print- en online media, de nieuwssites en officiële blogs. In de registratie zijn alleen de partijen meegenomen die op dit moment in de Tweede Kamer zitten en die daadwerkelijk gekozen zijn (dus geen afsplitsingen). 

Let op: de grafieken worden dagelijks geüpdatet. Door op een grafiek te klikken zijn de meest recente resultaten live te zien. 

SP grootste share of voice

Over de gehele gemeten periode (november 2016 - half februari 2017) heeft van de partijen met meer dan tien zetels de SP de grootste share of voice (29% ofwel 507 artikelen), gevolgd door VVD (22% en 383 artikelen) en PvdA (21%, 357 artikelen).  



Van de partijen met minder dan tien zetels heeft GroenLinks veruit het grootste aandeel in de mediavermeldingen (39%, 171 artikelen). 



PvdA en D66 de afgelopen week het meest in de media

Van week tot week zijn flinke verschillen waar te nemen in de registratie. Zo waren net voor de jaarwisseling de VVD en PvdA veel actiever op het gebied van sport in de media. SP bleef daar toen bij achter. In de meest recente meting scoren PvdA en D66 het hoogst.



Bij de kleinere partijen was het de laatste week de ChristenUnie die het meest met sport 'scoorde' in de media. Veel opvallender is echter de piek bij GroenLinks een week daarvoor.



Sport in verkiezingsprogramma's

Interessant fenomeen: de registratie van de partijen in de media in relatie tot sport schetst een ander beeld dan de registratie van sport in verkiezingsprogramma's. Kenniscentrum Sport nam alle partijprogramma's onder de loep en onderzocht hoe vaak sport(gerelateerde) termen er in voorkwamen. Die analyse werd ook losgelaten op de programma's van 2013. In deze analyse bungelt de SP achteraan als het gaat om 'aandacht voor sport en bewegen'. Ten opzichte van vier jaar geleden neemt bij veel partijen de aandacht voor sport en bewegen af in het verkiezingsprogramma. Bekijk de analyse van Kenniscentrum Sport of download de interactieve infographic

Foto: Flickr
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

12 oktober 2017
De internationale sportweek van S&S: 'Beyond Live' is de toekomst van sportbeelden
Pijl
De interesse in sportbeelden groeide vorig jaar met 13 procent, terwijl televisiekijken af...
12 oktober 2017 // Buitenland
10 oktober 2017
De voetbalweek van S&S: Club accepteert sponsor onder protest
Pijl
Non-league football in Engeland lijkt op ons amateurvoetbal, maar de piramide bestaat daar...
10 oktober 2017 // Voetbal
8 oktober 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
8 oktober 2017 // Bonden

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Arko Sports Media SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je mer...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...