Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award

27 september 2017 // Ondernemerschap
Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award
Ralf de Pagter won onlangs de SPECO-Award van de afstudeerlichting juli 2017In zijn scriptie komen fanengagement en fanloyality bij basketbalclub New Heroes aan bod. Op basis van deze informatie werd een heel toepasbaar loyaltyprogramma aanbevolen. De Pagter geeft voor Sport&Strategie een samenvatting van zijn scriptie:

New Heroes Basketball

New Heroes Basketball is een professionele basketbalclub die uitkomt in de Dutch Basketball League (Nederlandse Basketbal Eredivisie). De club is gevestigd in ís-Hertogenbosch en is met zestien landskampioenschappen qua prestaties de meest succesvolle basketbalclub in Nederland. In 1952 is de club opgericht onder de naam EBBC (Eerste Bossche Basketbal Club). Door verschillende hoofdsponsors heeft de club door de jaren heen uiteenlopende namen gehad. Enkele namen die verbonden waren aan de club zijn: Nashua, Libertel, Eiffel en SPM. 

FinanciŽle problemen

Aan het einde van het basketbalseizoen 2015-2016 blijkt dat de Bossche basketbalclub in financiŽle problemen zit. De hoofdsponsor SPM stopt en de club is bij diverse crediteuren geld verschuldigd. Onder andere bij de Belastingdienst en gemeente ís-Hertogenbosch zijn financiŽle achterstanden opgebouwd. Dit resulteert in een hectische zomer waarin het onduidelijk is of professioneel basketbal in ís-Hertogenbosch nog zal voortbestaan. Op 25 juli 2016 is een crediteurenakkoord gesloten waardoor de continuÔteit van de basketbalclub gewaarborgd blijft. 

Overname

Op 28 september 2016 is bekend gemaakt dat de basketbalclub is overgenomen door Jos Frederiks en Bob van Oosterhout, twee particulieren eigenaren. Op 1 november 2016 is, door middel van een persconferentie, duidelijk geworden dat New Heroes de nieuwe hoofdsponsor is van de Bossche basketbalclub (Janssen, 2016).

New Heroes Basketball wil op sportief vlak dé nummer 1 basketbalclub in Nederland zijn (Van Oosterhout, 2016) (Jos Frederiks, 2016). Om deze sportieve doelstelling te realiseren is het van belang dat de organisatie stabiele financiŽle inkomsten genereert. Stabiele financiŽle inkomsten stelt New Heroes Basketball in de gelegenheid te investeren op sportief- en organisatorisch niveau. Eén van de meest stabiele financiŽle inkomsten zijn seizoenkaarthouders, ofwel loyale fans. Gemiddeld heeft de Bossche basketbalclub over vier seizoenen (2013 - 2017) 480 betalende seizoenkaarthouders (Woldhek, 2017) (Hendriks 2017).

Probleemstelling

Op basis van de bovenstaande informatie is de volgende probleemstelling voor dit onderzoek geformuleerd: 

"Welke strategie moet New Heroes Basketball volgen om zijn fanbase de komende drie jaar te laten groeien naar 1000 seizoenkaarthouders, ofwel loyale fans?"

Deelvragen

Om de probleemstelling op te lossen zijn de volgende vijf deelvragen geformuleerd: 
  1. Deelvraag 1. Wat zijn de trends en ontwikkelingen op het gebied van fan engagement? 
  2. Deelvraag 2. Wat zijn de sterkten en zwakten van New Heroes Basketball?
  3. Deelvraag 3. Wat zijn relevante ontwikkelingen binnen de (Nederlandse) basketbalsport?
  4. Deelvraag 4. Hoe passen andere sportclubs de belangrijkste kenmerken van fan engagement toe in de organisatie?
  5. Deelvraag 5. Wat zijn de wensen en behoeften van de huidige en potentiŽle seizoenkaarthouders van New Heroes Basketball?
Door deskresearch, interviews met (fan engagement) experts, een benchmark met zes sportclubs, een enquÍteonderzoek en twee focusgroepen is getracht om de vijf deelvragen te beantwoorden. De resultaten en conclusies die zijn voortgekomen uit de deelvragen hebben uiteindelijk geleid tot de volgende oplossing voor de probleemstelling:

New Heroes Basketball dient de probleemstelling op te lossen door (potentiŽle) fans, middels een fanpiramide, op te delen in drie verschillende fases van betrokkenheid (bewustzijn-, aantrekkings- en loyaliteitsfase). Om deze fanpiramide inzichtelijk te krijgen is het van belang dat data uit alle transactiekanalen (ticketing, merchandise en catering) worden opgeslagen en samenkomen in één data warehouse. Door middel van de fanpiramide en met behulp van het data warehouse is het mogelijk om de beweging van fans van de bewustzijn- en aantrekkingsfase richting de loyaliteitsfase te realiseren. Hiervoor worden gerichte doelstellingen en KPIís geformuleerd die met marketingcampagnes moeten worden gerealiseerd. Verder is het van belang om in te spelen op de wensen en behoeften van (potentiŽle) fans, dient de communicatie over (seizoen)kaarten geoptimaliseerd te worden en dient New Heroes Basketball de onlineplatformen te verbeteren. 

Aanbevelingen

Op basis van de belangrijkste resultaten en conclusies zijn vijf speerpunten (communicatie, fan behoeften, data, online en personeel) geformuleerd die gezamenlijk bijdragen aan het oplossen van de probleemstelling. De speerpunten focussen zich op het aantrekken en behouden van drie doelgroepen (seizoenkaarthouders, incidentele bezoekers en onbekende potentiŽle bezoekers).

De speerpunten zijn vervolgens onderverdeeld in onderstaande aanbevelingen: 

1. Communicatie 2. Fan behoeften
1A. Meerwaarde creŽren seizoenkaarthouders
1B. (Seizoen)kaartinformatie delen
1C. Zichtbaarheid vergroten bij  lokale basketbalverenigingen
2A. Wedstrijddag: weekend
2B. Entertainment verbeteren
2C. Prijskorting: studenten en families
2D. Catering: verkooppunten en                    assortiment
2E. Mobiele app ontwikkelen

3. Data

4. Online 
3A. Nieuw ticketsysteem integreren
3B. Opslaan data: ticketing, catering en merchandise
3C. Data verzamelen in een data warehouse
3D. Aantrekken en registreren van (onbekende) fans
4A. Webpagina kaartverkoop verbeteren
4B. Groeien in online volwassenheid 



5. Personeel

5A. Aannemen (online) marketeer

Actiepunten

De aanbevelingen zijn onderverdeeld in diverse actiepunten die op basis van energie, tijd en kosten zijn ingedeeld in vier categorieŽn: Small (S), Medium (M), Large (L) en Extra Large (XL). De actiepunten die relatief gemakkelijk (weinig energie, tijd en geld) te realiseren zijn worden onderverdeeld in categorie ĎSmallí (S) en de meest intensieve en kostbare actiepunten zijn gecategoriseerd in ĎExtra Largeí (XL) et cetera. 

Small (S)Medium (M)
1A. Courtside seats deluxe 
1B. Banners op de website
2A. Wedstrijddag: weekend
2C. Prijskorting: studenten en families 
2D. Catering: uitbreiden verkooppunten
2D. Catering: uitbreiden assortiment
4B. E-mailmarketing gesegmenteerd
1A. Cadeau bij aankoop seizoenkaart 
1B. Advertenties op Facebook
1C. Adverteren bij lokale basketbalverenigingen
2B. Flik-flak aantrekken voor wedstrijden
3A. Nieuw ticketsysteem integreren 
4B. Web analytics 
4B. A/B testen

Large (L) 

Extra Large (XL)
2B. Mascotte optimaliseren
3B. Opslaan data: online profiel ontwikkelen
3D. Basketbalclinics op basisscholen 
4A. Webpagina kaartverkoop verbeteren
2E. Mobiele app ontwikkelen 
3C. Samenwerken met Sports Alliance
5A. Aannemen (online) marketeer

Deze actiepunten dragen uiteindelijk gezamenlijk bij aan het behalen van de volgende resultaten: 
  1. In drie jaar tijd heeft New Heroes Basketball zijn fanbase uitgebreid van 480 naar 1.000 betalende seizoenkaarthouders.
  2. In drie jaar tijd heeft New Heroes Basketball zijn fanbase uitgebreid van 2.240 naar 11.760 incidentele bezoekers. 
  3. In drie jaar tijd heeft New Heroes Basketball zijn totale omzet uit kaartverkoop verhoogd van 11% naar 28%. 
De toename in de totale omzet uit kaartverkoop stelt New Heroes Basketball in de gelegenheid om te investeren op sportief- en organisatorisch niveau. Dit draagt bij aan de sportieve doelstelling van New Heroes Basketball om dé nummer 1 basketbalclub in Nederland te zijn.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Powered by

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO)
  • Fontys Economische Hogeschool Tilburg is marktleider met haar sportbusiness gerelateerde opleidingen: SPECO Sportmarketing, SPECO Sportcommunicatie en de Johan Cruyff Academy.

  • Als je SPECO Sportmarketing gaat studeren, kun je na je opleiding meteen aan de slag in de onbegrensde wereld van sportmarketing. De combinatie van marketing-, financiŽle en natuurlijk sportkennis opent deuren voor je bij bedrijven, overheden en sportbonden.

  • Via SPECO Sportcommunicatie kun je je ontwikkelen tot communicatie specialist, gericht op de sport. Op de Johan Cruyff Academy volgen topsporters de opleiding Sportmarketing (een differentiatie van de hbo-opleiding CommerciŽle Economie).

Laatste nieuws

17 juli 2018
Nevobo zet na Volley 2018 al in op WK 2022 in Gelderland
Pijl
Onder de noemer Volley 2018 komen deze week drie volley...
17 juli 2018 // Evenementen
16 juli 2018
Buitengame Moon Trees laat gamers in een bos rennen en klimmen
Pijl
Pokémon Go bracht een nieuwe doelgroep aan het be...
16 juli 2018 // Ondernemerschap
12 juli 2018
Johan Cruijff ArenA is met megabatterij nu ook stroomleverancier
Pijl
Eind vorige maand kreeg de Johan Cruijff ArenA de beschikking over het grootste opslagsyst...
12 juli 2018 // Ondernemerschap

Partnernieuws

Agterberg Vacature: Uitvoerder Cultuurtechniek-Sport bij Agterberg B.V.
Veiligesportvloer.nl De sportieve robot van Ace: een Ďschoneí investering in dubbel opzicht
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNLTB, Jeugdfonds Sport en KNHS
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Improve Your Business English Zo overtuig je bij het onderhandelen in het Engels