Thuisprovincie loopt voorop in de Nijmeegse Vierdaagse

19 juli 2016 // Mulier Instituut // Door: David Romijn
Thuisprovincie loopt voorop in de Nijmeegse Vierdaagse
De 100e editie van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen, kortweg ‘de Vierdaagse’, start vandaag. Sinds 1975 mag de Vierdaagse als grootste meerdaagse wandelevenement ter wereld beschouwd worden. De organisatie verhoogde de deelnemerslimiet naar 50.000, waarmee de Vierdaagse in dit jubileumjaar meer deelnemers kent dan ooit. Maar waar komen deze lopers vandaan en welke gebieden zijn oververtegenwoordigd? 

Hoewel de Vierdaagse een internationaal evenement is, bestaat de lopersgroep vooral uit Nederlanders. Toch komt ruim een op de acht deelnemers uit het buitenland (13%). Met name onder militaire deelnemers zijn veel andere nationaliteiten te zien (65%). In totaal zijn 56 nationaliteiten vertegenwoordigd. De meeste lopers van over de grens komen uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. 

Gelderland

De 37.000 deelnemers van afgelopen jaar komen voor het grootste gedeelte uit thuisprovincie Gelderland (30%), gevolgd door het naastgelegen Noord-Brabant (20%). In deze provincies melden respectievelijk 134 en 74 van de 25.000 inwoners zich aan voor de Vierdaagse (zie figuur). In de noordelijke provincies en Noord-Holland liggen deze percentages juist het laagste (minder dan 30 deelnemers per 25.000 inwoners).



Hoewel de Vierdaagse zicht afspeelt in de omgeving van Nijmegen en hier ook relatief veel deelnemers vandaan komen, blijkt dat het evenement juist in álle provincies leeft. Bijna drie kwart van de Nederlanders (72%) is op enige wijze betrokken bij het evenement. De verschillen tussen de provincies zijn marginaal, alleen in de regio Overijssel, Gelderland en Flevoland ligt dit percentage hoger (78%). 

Voor Nederland als geheel geldt dat naarmate de stedelijkheid daalt de betrokkenheid juist toeneemt. Slechts 63 procent van de inwoners in zeer sterk stedelijk gebied is betrokken bij de Vierdaagse op minstens een manier, voor de inwoners in weinig stedelijk gebied is juist dit 78 procent. Dit patroon is ook terug te zien in de waardering van de Vierdaagse. Inwoners van landelijke gebieden vinden vaker dan stedelingen dat Nederland trots mag zijn op de Vierdaagse, vinden de Vierdaagse vaker van deze tijd en hun bewondering voor de deelnemers is ook groter.

Landelijke dekking

Ondanks de regionale en stedelijkheidsverschillen is de Vierdaagse een evenement met landelijke dekking. In alle regio’s en alle vormen van stedelijkheid kent minstens de helft van de bevolking wel iemand die meedoet en weet 9 op de 10 van de Vierdaagse. Lees meer over het evenement en haar deelnemers in de rapportage: De Kracht van de Vierdaagse (Lammertink en Breedveld, 2016).

Foto: Flickr (CC) / Roberto Moldano

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

23 november 2017
De internationale sportweek van S&S: Gezonde voeding centraal op Spotlight Night
Pijl
De Sacramento Kings zijn het basketballseizoen niet goed begonnen als hekkensluiter van de...
23 november 2017 // Buitenland
22 november 2017
De voetbalweek van S&S: voetbalbestuurder bedreigt getuige in de rechtszaal
Pijl
Afgelopen week begon in New York de strafzaak rond wereldwijde corruptie bij de internatio...
22 november 2017 // Voetbal
21 november 2017
Wat gaat de verruiming van de btw-vrijstelling betekenen voor de sport?
Pijl
Begin deze maand werd bekend dat het kabinet het Sportbesluit gaat aanpassen. De btw-vrijs...
21 november 2017 // Overheid

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNGU, Jeugdsportfonds en Rugby Nederland
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Steenkolengels, no more!