Studentenadviesbureau JongGras helpt Amsterdamse sportclubs vooruit

5 oktober 2016 // NGO's // Door: Tessa de Wekker
Studentenadviesbureau JongGras helpt Amsterdamse sportclubs vooruit
Veel sportverenigingen zullen het herkennen: leuke ideeën zat op bijvoorbeeld het gebied van sponsoring, nieuwe media of duurzaamheid, maar waar halen we de mensen en tijd vandaan om ze uit te werken en uit te voeren? In Amsterdam kunnen clubs zich vanaf nu wenden tot JongGras, een studentenadviesbureau dat in het leven is geroepen om sportverenigingen te helpen en tegelijkertijd stageplaatsen voor studenten te creëren.  

Het initiatief voor JongGras ligt bij Academie van de Stad, een stichting die studenten met de samenleving verbindt door maatschappelijke studentenprojecten op te zetten. De stichting werkt in Amsterdam, Almere en Utrecht samen met gemeenten en woningcorporaties. "Vorig jaar vroeg Sportservice Amsterdam (de huidige afdeling Sportstimulering van de gemeente, red.) ons of we wat voor de sportverenigingen in de stad konden betekenen", zegt Loes Geijsen van Academie van de Stad. "Studenten hebben toen samen met de gemeente de behoefte bij verenigingen en studenten onderzocht."

Sponsoring

Beide partijen reageerden enthousiast, waardoor JongGras begin september in samenwerking met Sportstimulering Amsterdam officieel is gelanceerd. "We hebben inmiddels een student als projectleider aangetrokken en met de eerste verenigingen gesproken", zegt Geijsen.   

Uit die gesprekken kwamen al vijf concrete opdrachten. Geijsen: "Met name op het gebied van sponsoring hebben we een aantal vragen gekregen. Verenigingen willen op zoek naar een nieuwe manier van sponsors werven. Voorheen gaf een sponsor een zak geld in ruil voor een logo op een shirt of een reclamebord langs het veld. Dat kan natuurlijk nog steeds, maar clubs zijn ook op zoek naar andere vormen."

Het mes snijdt aan twee kanten. Veel mensen binnen verenigingen hebben zelf de tijd niet om deze vraagstukken op te pakken. Daarnaast doen studenten op deze manier veel ervaring op. - Loes Geijsen.  

Maatschappelijke meerwaarde

Studenten van JongGras gaan per vereniging een onderzoek doen naar de mogelijkheden. "Ze kijken daarbij naar de maatschappelijke meerwaarde van de vereniging en wat de vereniging kan bieden aan bedrijven. Ook wordt onderzocht welke partijen er allemaal in de omgeving zitten en waar zij behoefte aan hebben. Vervolgens kunnen studenten een mogelijke samenwerking opzetten en uitvoeren." De vraag hoe het gemaakte plan vervolgens verduurzaamd kan worden, komt ook aan de orde. Geijsen: "Een student blijft niet eeuwig bij de club, dus is het belangrijk dat de leden het takenpakket op een gegeven moment over kunnen nemen."   

Ook gaat JongGras voor een vereniging de mogelijkheid onderzoeken om een sportBSO op te zetten en weer een andere club wil nieuwe media gaan inzetten om beter zichtbaar te worden onder jongeren. "Het mes snijdt aan twee kanten. Veel mensen binnen verenigingen hebben zelf de tijd niet om deze vraagstukken op te pakken. Daarnaast doen studenten op deze manier veel ervaring op."

Behoefte bij verenigingen

In eerste instantie zullen tien studenten één dag in de week aan de slag gaan bij JongGras. Zij doen dit als stagiair en krijgen studiepunten voor hun werkzaamheden. Geijsen: "Als blijkt dat er bijvoorbeeld heel veel vragen komen op het gebied van nieuwe media, dan gaan we kijken of we extra studenten communicatie of media kunnen trekken. We kijken naar wat de behoefte is bij verenigingen."

Verenigingen die meer informatie willen kunnen contact opnemen met JongGras via info@jonggrasadvies.nl.



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

18 mei 2018
Gerard Dielessen:
Pijl
NOC*NSF viert dit jaar het 25-jarig jubileum van de fusieorganisatie en dat sporters met ...
18 mei 2018 // NOC*NSF
17 mei 2018
Nederland wint aan invloed in sportpolitiek
Pijl
Volgens de Sports Political Power Index is Nederland na Japan de grootste klimmer in de ho...
17 mei 2018 // Buitenland
16 mei 2018
NOC*NSF zet met meldplicht sportbesturen concrete stappen in strijd tegen seksuele intimidatie
Pijl
NOC*NSF stelt een meldplicht in voor sportbesturen op h...
16 mei 2018 // NOC*NSF

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: NOC*NSF, KWBN en GTV Zwieps
Arko Sports Media Congres Optimaal Herstel: toegepast in sport, gezondheidszorg en bedrijfsle...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Step up your English game