Dubbelspel: twee concurrerende apps voor tennisclubs

11 februari 2016 // Bonden // Door: Edward Swier
Dubbelspel: twee concurrerende apps voor tennisclubs
Screenshot van de KNLTBClubApp.
Het is een prachtig antwoord. Gevraagd of hij het ‘erg’ vindt dat er binnenkort een concurrent voor zijn ClubApp komt zegt Anders Dielessen, online strateeg van de tennisbond KNLTB, dat "niet heel erg ‘erg’ te vinden." Tuurlijk, er zal onrust onder de 1600 tennisverenigingen ontstaan, want naast de app van de tennisbond is er straks ook een mobiele applicatie van AllUnited. "Maar het is toch fijn dat clubs een vergelijking kunnen maken", aldus Dielessen.   

Het klinkt wat politiek correct. Als je contact hebt met de tennisbond, en daarna ook William van Rijn, commercieel directeur van AllUnited belt, voel je de wrijving. Ze zeggen elkaar te respecteren, willen er geen welles-nietesspelletje van maken. Maar echt vriendelijk zijn ze ook weer niet voor elkaar. Al is het maar omdat ze het er totaal niet eens over zijn welke app straks nou het meest geschikt is voor de clubs.

'Competitievervalsing'

Bij AllUnited vinden ze dat er sprake is van enige ‘competitievervalsing’. Het bedrijf uit Noordwijk levert sinds jaar en dag ‘geïntegreerde verenigingsoplossingen’. Honderden sportclubs in Nederland maken gebruik van hun administratie- en boekhoudsoftware. In samenspraak met app-ontwikkelaar Socie werd een bijbehorende ‘clubapp 2.0’ ontwikkeld. Die was reeds in voorbereiding toen de KNLTB vorig najaar de KNLTB ClubApp aankondigde. Van Rijn: "De app die de KNLTB samen met LISA heeft ontwikkeld, zien we niet als een KNLTB-app. Het is in onze ogen de app van LISA. Die bestaat voorlopig alleen uit de al door de KNLTB aangeboden online services zoals afhangen, barroosteres en clubnieuws. Feitelijk is het zoeken van een tennismaatje het enige echt nieuwe in die app. Onze app gaat een stuk verder."   

"Wat in onze ogen niet juist is dat een concurrent door de KNLTB in het zadel wordt geholpen, terwijl in onze optiek gezonde concurrentie voor de beste oplossingen zorgt. Maar dan moet de KNLTB niet met veel geweld en budget een app van de concurrent de markt in pushen. Zo lijkt er voor verenigingen geen keuzevrijheid."

Zelf kiezen

De KNLTB bestrijdt dat laatste. Dielessen: "Nu AllUnited zich gemeld heeft, kunnen verenigingen ook bij die firma informatie opvragen en zelf kiezen welke app ze het beste past. Wij weten dat antwoord echter wel.” De KNLTB organiseert momenteel roadshows in het land. Er zijn er zo’n tien geweest, er volgen er nog veertig. "Bijna duizend verenigingen hebben op voorhand interesse getoond, een klein deeltje daarvan heeft pas een roadshow kunnen bezoeken." 

Dielessen was na de eerste bijeenkomsten erg enthousiast. "We kunnen wel van een succes spreken. Veel verenigingen hadden naast een bestuurslid vaak bijvoorbeeld ook de webredacteur of ledenadministrateur meegenomen. Er wordt binnen de verenigingen duidelijk over de ClubApp gesproken. We merkten ook nadrukkelijk dat onze presentatie aanslaat, dat de clubs de meerwaarde van de app en het onderliggende ledenpakket zien. De meeste verenigingen spreken zonder schroom uit dat hier de toekomst ligt." 

Volgens AllUnited dient de KNLTB haar achterban niet met het aanbieden van slechts één app. Van Rijn: "Men creëert eerder beperkingen voor de tennisverenigingen dan mogelijkheden. Laat de markt haar werking doen. De KNLTB moet haar rol beperken tot het waarborgen van kwalitatieve verenigingsoplossingen en hierin niet zelf de rol van leverancier gaan spelen."

Meer verbinding tussen lid en club

Van Rijn erkent dat hij zo stevig van leer trekt omdat hij onaangenaam verrast werd door de plannen van de KNLTB. "Wij hebben flink geïnvesteerd en een groeiplan voor de tennismarkt geschreven. Dit maakt het niet eenvoudiger.”   

Beide aanbieders zeggen met hun app de leden te willen verbinden. Dat juist ook is de reden volgens de KNLTB dat er een app moest komen. Van de drie mensen die lid worden van een tennisvereniging zeggen er twee binnen drie jaar weer op. Het is een hele klus om nieuwe leden vast te houden. De KNLTB is al enige tijd bezig met de clubs om het tij te keren. De bond probeert clubs er van te doordringen meer binding te kweken; meer binding tussen lid en club, en natuurlijk ook tussen leden onderling. De KNLTB ClubApp, zo zegt de bond, maakt het ‘verbinden’ zoveel makkelijker én leuker.   

Niet alleen biedt de applicatie bestuurders veel hulp bij het onderhouden van een goede ledenadministratie, de leden zelf zullen – vanwege de vele functionaliteiten - ook zelf veel meer gaan genieten van hun lidmaatschap. Afhangen, het vinden van een speelmaatje en het inboeken van trainingen; het kan allemaal met een simpele handeling op je telefoon of tablet.   AllUnited zegt die functionaliteiten ook te gaan bieden. "Clubapp 2.0 wordt een app die niet alleen informeert, maar ook entertaint. Een app die dichter bij de gebruiker staat. Maar ook bestuurders in staat stelt om meer in verbinding te komen met hun leden en om het clubgevoel te versterken. We hebben goed gekeken naar alles wat bestaat op dit gebied. De nieuwste clubapp van de KNLTB/Lisa is zeker niet slecht, maar volgens ons is er ruimte en behoefte aan meer."


Screenshots van de app van AllUnited. 

Inspraak

AllUnited zegt dat sportclubs "bij alle ontwikkelingen inspraak hebben. De aangesloten verenigingen bepalen mee wat er wordt gebouwd en welke prioriteiten hier aan hangen. Vanwege onze ervaring op de tennismarkt de afgelopen jaren, weten wij dat er binnen tennisverenigingen een grote diversiteit aan oplossingen wordt gevraagd. Deze diversiteit zal de komende jaren nog groter worden. Eén oplossing op de markt zal nooit gaan werken."

Beide partijen discussiëren ook nog over een aantal andere terreinen. Zegt de KNLTB de mensen van AllUnited reeds toegang te geven tot de data van de bond – nodig om onder meer ledenmutaties door te geven en de seniorencompetitie te tonen -, bij AllUnited vinden ze dat het beter kan. "Wij hebben nog steeds geen zekerheid dat die data beschikbaar blijven."

Goedkoper

Van Rijn zegt dat de oplossing van AllUnited sowieso goedkoper wordt. "Ook wij doen het natuurlijk niet gratis. Maar wel goedkoper. We zijn ons bewust dat sportverenigingen niet direct grote budgetten hebben. Dat de clubs flink dienen te betalen als ze nog een boekhoudsysteem moeten aanschaffen naast de ledenadministratie en de LISA-app zegt de bond er bovendien niet duidelijk bij.”  

De KNLTB maakte half januari de prijzen voor de app en het ledenpakket bekend. Er zijn meerdere versies en pakketten, ieder met hun eigen kostenplaatje. Verenigingen die de standaard-app willen, betalen daar 15 euro per maand (excl. BTW) voor. Een ‘gepersonaliseerde’ app, met eigen iconen en clubkleuren, kost de vereniging 40 euro exclusief BTW per maand. 

Bij de app hoort een zogeheten ledenpakket, KNLTB.club geheten. Als je als vereniging de KNLTB ClubApp wilt gebruiken, moet de ledenadministratie in dit pakket plaatsvinden. KNLTB.club is beschikbaar in één gratis variant en twee betaalde varianten. In de gratis variant zitten de online ledenadministratie, een communicatiesysteem en een afhangbord. Wie onder meer ook contributiebeheer, facturatie, incasso, de bardienstplanner en laddercompetitie aan de app wil koppelen, betaalt daar op jaarbasis 1 euro per lid voor. De meest uitgebreide variant, met onder meer ook een complete website, trainingsplanner en sponsormanagement, kost 2,50 euro per lid.

Verenigingen moeten weten dat er meer te halen is. Verder willen wij geen conflict. We hebben allen baat bij een gezonde competitie. - William van Rijn (AllUnited). 

'Gezonde competitie'

AllUnited stuurde 5 februari ter introductie een persbericht rond, drie dagen later volgde een mailing richting de verenigingen. Volgens de KNLTB staan daar onjuistheden in. Dielessen: "Ze doen voorkomen alsof wij de prijzen na het eerste jaar zomaar gaan verhogen, dat clubs daar geen grip op hebben. Maar wij zetten de prijs per lid voor de eerste drie jaar vast, en zullen vanaf het vierde jaar slechts indexeren." 

Van Rijn: "We hebben alleen aangegeven dat de verenigingen goed moeten vergelijken wat ze daadwerkelijk kopen als ze met KNLTB, ik bedoel LISA, in zee gaan. Dat ze moeten weten dat er meer te halen is. Verder willen wij geen conflict. We hebben allen baat bij een gezonde competitie."       



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Ramon
    Voeg daar nog maar een derde concurrent aan toe. Weliswaar niet voor ledenadministratie en bardiensten, maar puur gericht op de laddercompetitie. Juist door de focus op laddercompetities met Apps voor Android en iOS maar ook de Webapp (laddercompetition.com) onderscheidt men zich van de KNLTB App en AllUnited. Het is inderdaad vreemd dat de KNLTB de investering voor het bouwen en beheren van de App zomaar bij de KNLTB leden ophaalt, en er tevens van uit gaat dat men het toch wel gaat gebruiken. Dat lijkt me niet de functie van de KNLTB en daarmee heeft dhr. van Rijn wel een punt. Een beetje marktwerking voor verenigingen die het toch al niet breed hebben lijkt me wel gewenst.
    Reactie geplaatst op 09/12/16 om 13:57 uur

Laatste nieuws

23 november 2017
De internationale sportweek van S&S: Gezonde voeding centraal op Spotlight Night
Pijl
De Sacramento Kings zijn het basketballseizoen niet goed begonnen als hekkensluiter van de...
23 november 2017 // Buitenland
22 november 2017
De voetbalweek van S&S: voetbalbestuurder bedreigt getuige in de rechtszaal
Pijl
Afgelopen week begon in New York de strafzaak rond wereldwijde corruptie bij de internatio...
22 november 2017 // Voetbal
21 november 2017
Wat gaat de verruiming van de btw-vrijstelling betekenen voor de sport?
Pijl
Begin deze maand werd bekend dat het kabinet het Sportbesluit gaat aanpassen. De btw-vrijs...
21 november 2017 // Overheid

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Arko Sports Media en Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) verlenge...
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNGU, Jeugdsportfonds en Rugby Nederland
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...
Improve Your Business English Steenkolengels, no more!