Nike steekt geld in Nederlandse sociale sportprojecten

7 december 2016 // Ondernemerschap
Nike steekt geld in Nederlandse sociale sportprojecten
Verenigingen en organisaties in Hilversum, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht die sportprojecten voor mensen met afstand tot sport willen organiseren, krijgen hulp van sportmerk Nike. Via het Nike Community Impact Fund is komend voorjaar 100.000 euro beschikbaar voor activiteiten in deze vier steden. De Belgische Koning Boudewijnstichting coördineert de actie. "We hebben al projecten in onder andere Barcelona, Milaan, Sint-Petersburg en Stockholm gedaan. Nu hebben we voor het eerst een oproep in Nederland gedaan. Tegelijkertijd loopt er ook een oproep in België", vertelt Ann De Mol van de Koning Boudewijnstichting.   

Via het eigen sociale fonds ondersteunt Nike al jaren sociale sportprojecten wereldwijd. "Nike wil graag wat doen voor de buurten en steden waar hun medewerkers vandaan komen", zegt De Moll. Het Europese hoofdkantoor van het sportmerk staat in Hilversum. De Mol: "Daarom is gekozen voor Hilversum en steden in die buurt."

Focus op jongeren

Nike is op zoek naar projecten die sport mogelijk maken voor mensen die niet makkelijk met sport in aanraking komen. "Dat kan zijn omdat er in een buurt maar weinig sportaccommodaties zijn. Maar ook activiteiten voor mensen met een beperking komen in aanmerking. Of projecten die mensen met weinig financiële middelen aan het sporten krijgen. Onze focus ligt op jongeren, omdat sport een belangrijke bijdrage levert aan hun ontwikkeling" vertelt De Mol. Per project is tussen 5000 en 20.000 euro beschikbaar.   

De hoofdaanvrager moet een vereniging of maatschappelijke organisatie zijn. De Mol: "Ze mogen in het project samenwerken met de overheid of een onderwijsinstelling, maar we gaan geen gemeentelijke organisaties ondersteunen."

Samenwerking met Nike

Aanvragen kunnen tot 9 januari 2017 worden ingediend. Dat kan via dit aanmeldingsformulier. Een jury zal vervolgens een eerste selectie maken. Daarna is het aan de medewerkers van het Europese hoofdkwartier van Nike om de uiteindelijke winnaars de bepalen. Dat gebeurt op 31 maart.  

De Koning Boudewijnstichting is een private stichting voor het openbaar nut. De KBS coördineert  projecten met maatschappelijke thema’s als armoedebestrijding en gezondheid. De Belgische Nationale Loterij is een van de geldschieters. Daarnaast krijgt de stichting ook veel privégeld en geld van bedrijven. "We werken al vijftien jaar samen met Nike", zegt De Mol.   

Zie voor meer informatie: KBS

Foto: Twitter / VZWEffect
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

12 oktober 2017
De internationale sportweek van S&S: 'Beyond Live' is de toekomst van sportbeelden
Pijl
De interesse in sportbeelden groeide vorig jaar met 13 procent, terwijl televisiekijken af...
12 oktober 2017 // Buitenland
10 oktober 2017
De voetbalweek van S&S: Club accepteert sponsor onder protest
Pijl
Non-league football in Engeland lijkt op ons amateurvoetbal, maar de piramide bestaat daar...
10 oktober 2017 // Voetbal
8 oktober 2017
Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Pijl
Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan t...
8 oktober 2017 // Bonden

Partnernieuws

Fontys Economische Hogeschool Tilburg (SPECO) Marketingplan New Heroes Basketball van winnaar SPECO-Award
Werkenindesport.nl Nieuwe vacatures in de sport bij: KNVB, NHV en Krajicek Foundation
Arko Sports Media SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je mer...
Neptunus Etagehal bouwen op een berghelling: de uitdaging van tijdelijke accommodati...
ATPI Sports Events Van vliegtuigstoel tot gouden plak
Sportgeneeskunde Nederland Anne Benjaminse en Nick van der Horst winnen TulipMed Prijs 2016
NOC*NSF Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan om sportplezier bij kinderen te vergr...
Sport & Zaken European Company Games komen naar #Arnhem2021!
Jongeren Op Gezond Gewicht Winning Serve met Team:Fit bij het Ricoh Open
TDE Triple Double en E-sites bundelen krachten in nieuw digitaal bureau TDE
Hogeschool Rotterdam Opleiding SportMarketing & Management tekent samenwerkingsovereenkomst met ...